۱۳۹۰ خرداد ۸, یکشنبه

بحث " انواع وحی و شخصیت جبریل علیه السلام " 2


سلام دوستان به ادامه ى بحث " انواع وحى و شخصیت جبریل علیه السلام  " توجه فرماييد.
چگونگی نزول وحی:
گفتیم وحی معنایش اتصال بین دو عالم مختلف بین الله تعالی و انسان است و خداوند در سوره ی شوری انواع وحی را معرفی فرموده است:
وَمَا کَانَ لِبَشَرٍ اَن یُکَلِّمَهُ اللَّهُ اِلَّا وَحْیًا اَوْ مِن وَرَاء حِجَابٍ اَوْ یُرْسِلَ رَسُولًا فَیُوحِیَ بِاِذْنِهِ مَا یَشَاء اِنَّهُ عَلِیٌّ حَکِیمٌ . الآیه 51
راه اتصال چنین معرفی شده است:
1-   وحی
2-    من وراء حجاب
3-    فرستادن رسولى از ملايكه .
و وحي مباشر يا سخن مستقيم براى نبي الله موسى عليه السلام بوده است كه در كنار درختى مبارك در طور سيناء بود و وحى بواسطه ى فرشته يا رسول در نزول قرآن بوده است و شايد هم تمامى 3 انواع وحى براى تمامى انبياء عليهم السلام رخ مى داده منتها با تفاوت درجه و اندازه :
 "إِنَّا أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ كَمَا أَوْحَيْنَا إِلَى نُوحٍ وَالنَّبِيِّينَ مِن بَعْدِهِ : السناء 163"
مسئله ى وحى شفوي و وحى مكتوب ( كتاب ) :
نزول وحى بر موسى عليه السلام قبل و بعد از نزول " ألواح تورات " وجود داشت و در مورد محمد نبي الله عليه السلام هم وحى بصورت متفرق در مواقف مختلف مانند قصه ى بدر " الأنفال 7 " و در غزوه ذات العسرة " التوبة 118 " و در ارتباط با زوجات نبي " التحريم 3 ، الأحزاب 37 " نازل ميشد ولى " كتاب مقدس قرآن " مهيمن بر آن وحى مى بوده است زيرا بر اساس همين كتاب قرآن است كه مردم در روز قيامت مورد محاسبه واقع خواهند شد و كسى مسئول غيرآن نيست .

قرآن كريم  يكباره نازل شده و سپس بصورت متفرق برای تذکر و تیسیر و تثبیت برای مؤمنين.

به اين آيات دقت فرماييد:
"الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَنزَلَ عَلَى عَبْدِهِ الْكِتَابَ : الكهف 1"
"وَنَزَّلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ تِبْيَانًا لِّكُلِّ شَيْءٍ : النحل 89"
"أَوَلَمْ يَكْفِهِمْ أَنَّا أَنزَلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ يُتْلَى عَلَيْهِمْ : العنكبوت 51"
يعنى قرآن به ما اطلاع مى دهد كه اين كتاب " قرآن " بصورت كامل بر رسولش نازل شده است و در همين حال بر اساس حوادث و مواقف بر زبان و ذاكره اش بصورت متفرق نازل مى شده است.
" وَقُرْآناً فَرَقْنَاهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَى النَّاسِ عَلَى مُكْثٍ وَنَزَّلْنَاهُ تَنزِيلاً : الإسراء : 106
و چون در وقت نزول متفرق آیات ، رسول الله بقيه ى آيات را متذكر ميشده و عجله در ترتيل مى نموده خداوند به او فرمود:
وَلَا تَعْجَلْ بِالْقُرْآنِ مِن قَبْلِ أَن يُقْضَى إِلَيْكَ وَحْيُهُ. وَقُل رَّبِّ زِدْنِي عِلْمًا  طه : 114
يعنى عجله در قرائت قرآن نكن تا وحى آن تمام شود . و منظور از " علما " در اين آيه " قرآن " است زيرا او علم را از جبريل مى آموخت:
 عَلَّمَهُ شَدِيدُ الْقُوَى : النجم : 5
و جالب است كه در سوره ى " طه " رقم آيه " 114 است كه اشاره به تعداد سوره هاى قرآن است كه با رسيدن به 114 تمام و كامل مى شود.
این آیه نیز تذکر خداوند به رسولش بود:
لاتحرك به لسانك لتعجل به إن علينا جمعه و قرآنه فإذا قرأناه فاتبع قرآنه ثم إن علينا بيانه . القيامة
يعنى رسول خدا نبايستى زبانش را با تردد و ذكر آياتى كه در ذاكره اش است به نهايت آيات شتاب  نمايد زيرا خداوند با يقين تأكيد فرموده كه حفظ و جمع و قرآنش به عهده ى خودش است يعنى قرآن خودش مفسر خودش است و حاجت به بيان اضافى ندارد.
پس قرآن همچنان بصورت متفرق بارها بر زبان و قلب رسول الله نازل میشد  تا نهايت تكميل دين :
"الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِينًا : المائدة 3"
چگونگی نزول قرآن  بصورت کتاب کامل در شب قدر؟
در ابتدای سوره ی دخان خداوند فرماید:
" حم . وَالْكِتَابِ الْمُبِينِ . إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةٍ مُّبَارَكَةٍ .".
و در اثبات حقیقت نزول قرآن بصورت کتاب کامل و مبین آیات بسیاریست.
كى و کجا قرآن نازل شد؟
معراجی وجود نداشت بلکه فقط اسراء !
و رسول خدا به آسمانها نرفت بلكه جبريل بود كه به زمين نزول كرد و با اين انسان برگزیده ملاقات نمود:
وَهُوَ بِالْأُفُقِ الْأَعْلَى، ثُمَّ دَنَا فَتَدَلَّى.
یعنی جبریل بود که پایین آمد و نزدیک محمد شد در حالیکه در افق بالا بود . و آنقدر نزدیک شده که " قاب قوسین او ادنی " به اندازه ی قاب دو قوس یا نزدیکتر شد.
و باز خداوند خبر داد که :
وَلَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْرَى : النجم : 13
بار دیگر هم جبریل پایین آمد و محمد او را دید. چرا خداوند نفرمود: لقد رآه مرة أخرى ؟ او را يكبار دیگر هم دید؟
چون دیدن  باردیگر امکان داشت تصور شود که در آسمان صورت گرفته درحالیکه " نزلة أخرى " شكى باقى نمی گذارد که باردیگر جبریل پایین آمد.  و در همه ی احوال خبری از معراج " بالارفتن رسول بشری " نیست بلکه خبر از " نزلة " پایین آمدن جبریل ملک است.
و آثار باستانی مذهبی متناقض و مخالف همند و گاهی دیگری را نقض می کند و خبرهای روایی معراج گاهی مخالف اسراء و بعضى نيز خبر از سفرى در خواب مى دهند ! درحاليكه اگر سفرخواب بود که همه ی بشر در خواب به سفر می روند و اعجازی در آن نیست که کفار قدعلم کرده و ایرادگیرند!
 پس سفر رسول الله از مسجدالحرام به مسجدالاقصی بوده و در این سفر آیات بزرگ خدایش را می بیند ...
ادامه إن شاءالله ...

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

و الهکم اله واحد، لا اله الا هو الرحمان الرحیم