۱۳۹۰ مرداد ۱۲, چهارشنبه

بررسی یک شعر و جوابی کوتاه به یاوه گویان درموردمکتب قرآن


بررسی یک شعر و جوابی کوتاه به یاوه گویان درموردمکتب قرآن

                                   
                                    بسم الله الرحمن الرحیم

دل مؤمن به ذلت آشنا نیست
                                                   به داغ نــا امیدی  مبتلا نیست
نمیــــترســــد زطوفان حــوادث
                                                   چو داند نا خدایش،جز خدا نیست
کاکه احمد مفتی زاده: 
مبارزی بی امان، احیاگری متفکر، دلسوزی بی توقّع، مفسری بی همتا، و مجددی مصلح،که همه و همه در سایه پیروی عاشقانه اش از چشمه سارهای رحمت و مرحمت نبّی اکرم(ص) ارزانی اش گردید. 
و بسان رهبر خویش رحمتی گردید برای ملت خود. 
انسانی با سراسر بخشش و عفو، در برابر بی مهری ها، آزارها، اذیت ها و شکنجهای دشمنان . 

آزادترین زندانی دوران و بینای خود نبین و خودشکن، و مسلمانی تسلیم ناپذیر در مقابل زر و زور و تزویر. 
ومبارکتباد ، اهل سنت ، این چنین پیرو صادقِ سنت پیامبر، وفرخنده ات باد ای ملت کُرد،اینگونه دلسوز انسان ، امت ، و وطنت. 
تو عَبد خدا بودی با صفات والای انسانی، و آنچه تو را برگزید، آن اکسیر حیات بخش محبتی بود که پرتوهای جانبخشش تمام وجودت را منور کرده بود. 
تو شاگرد صادق محمد «صلی الله علیه و سلم » بودی و صادقانه پیام مهر و محبت ورحمتش را بر ملتت و همنوعانت هدیه نمودی. 
تو هدیه بیمانند خدا برای ملت مظلومت بودی تا ما را از تعلقات  مادی و معنوی برهانی ، و به ما درس دوست داشتن و محبّت به مظلومان و مخلوقات آموختی. 
تو ای نعم الَّرجل برای نجات دین  دربند  دنیا پرستان خودبین  با تحمل شکنجه و زندان، دَینت را ادا نمودی، اللّهم فاشهد آخر هر عمل و گفتارت مؤید این مطلب است. 
رحمت و رضوان خدایت مبارک باد ای همیشه راضی به رضای پروردگارت. 

آنچنان راه «فاستقم» برویم 

                                            دل محبوب را رضا اُفتد
بروی و آل وی درود و سلام
                                           تارضا بر ره قضا اُفتــــد 

علامه کاکه احمد مفتی زاده، سال 42 به اتهام همکاری با حزب دمکرات کردستان ایران درزندان قزل قلعه محبوس شدند، در آنجا لطف الهی طبق فرموده خودشان شامل حالش می شود و متوجه اصل مسیر می شوند، شعر به من بازگویند که در پست های وبلاگ قرار گرفته در همین راستا سروده شده است. 
بعد از سپری کردن دوران زندان، به کردستان مراجعت فرمودند ، و در شهرسنندج مدرسه قرآن را تأسیس کردند،  بعد از مدتی در بقیه شهر های کردستان مدرسه قرآن شروع به فعالیت نمود ، در اثنای فعالیتهای ایشان بود که حرکت مردمی ایران برای سقوط رژیم پهلوی شروع شد، کاکه احمد مفتی زاده و یارانش، طبق بیانات موجود از ایشان، برای اینکه اهل سنت و ملت کردستان متهم به همکاری با رژیم شاه نشوند و دشمنان خدا و خلق مانند همیشه توطئه ی – فَرِق تَسُد- و جنگ و خونریزی مذهبی میان مسلمانان  را براه نیندازندو.... رهبری ملت کُرد و اهل سنت ایران را به عهده میگیرند،کردستان و اهل سنت  را هماهنگ با انقلاب در جهت سقوط رژیم شاهنشاهی سوق می دهند، بعد از پیروزی مردم ایران، کاکه احمد برای اینکه ثمره انقلاب  این مردم زحمت دیده  و رنج کشیده محقق گردد،مطالبی را به مقامات ایرانی در مورد ترسیم  و اصلاحیه ی قانون اساسی، و حقوق مذاهب ، اقلیتها و ملیتهای مختلف در ایران ، برای استفاده یکسان از حقوق و مزایا پیشنهاد دادند، که متأسفانه با وجود تلاشهای بی وقفه ایشان ثمری نداشت، برای مطالعه  این مطالب  ودیدن نامه ها به کتاب« در باره کردستان» اثر علامه کاکه احمد مفتی زاده مراجعه فرمائید. 

بعد از محقق نشدن تعهدهای سران حکومت ایران به نسبت ملت کردستان و اهل سنت ، کاکه احمد برای مقطعی «شورای شمس»  را تأسیس نمودند که جمعی از روشنفکران و علمای اهل سنت در آن حضور داشتند، در سالگرد شورای شمس بود(سال 61)که 200 نفر از یاران و شاگردانش دستگیر و در زندانهای  جمهوری اسلامی زندانی  شدند، و خود نیز هفته بعد روانه زندان شدند، همچنین  حدود یک سالی طول کشید تا در اردیبهشت سال 62 عده ای دیگری نیز دستکیر شدند ، اکثر شاگردان و یاران کاکه احمد 4 تا 5 سال در زندان بودند و حکم کاکه احمد هم 5 سال بود، اما تا 6 ماه قبل از فوت  یعنی 10 سال و چند ماهی در اوین زندانی بودند. 

نوشتن این مقدمه بطور خلاصه برای این مطلب بود که: کاکه احمد به عنوان رهبر مکتب قرآن و نداشتن فرصت کافی برای طرح مسائل دینی  با مردم و هم مسیران، مطالب دینی را در قالب شعر نوشته و برای شاگردان و یارانش ارسال میکردند، اکثر اشعار دو بیتی کاکه احمد روی  برگهای روزنامه و تکه کاغذ نوشته می شد و بعد به دست افراد می رسید. 

در این چند سال اخیر، دشمنان دوست نمای کاکه احمد و دشمنان قسم خورده راه حقیقی دین، شروع به ایجاد تبلیغ و یاوه گوئی کرده اند که: گویا هم مسیران کاکه احمد دور همدیگر جمع می شوند، شعرهای کاکه احمد را خوانده و شروع به گریه و زاری و روضه خوانی میکنند و شبیه به اهل تشیع شده اند، که برای امامان خود بر سر و سینه میزنند. 

در اینجا ضرورتی نمی بینم به گروه یا افراد  مورد نظر اشاره بکنم که این نوع فرمایشهای «زَرین»(با معنی کُردیش) را می فرمایند، ولی خوانندگان محترم را دعوت به بررسی یکی از اشعار و تطبیق آن با آیات قرآن می نماییم، تا متوجه سفسته بازی و دروغ پردازیهای دوست نمایان راه و مسیر کاکه احمد بشوید. 

این شعر که به نام « ریگه ی سه رراس» که به زبان شیرین کُردی سروده شده یعنی«راه راست»،بحثی است  در مورد صحرای قیامت ، صحرایی که مانندی ندارد و خداوند در آن روز ندا دهنده است. از فرد مؤمن میخواهد خود را برای آن روز آماده کند، واز خرده راهها بپرهیزد و و هیچ ایستگاهی مانع حرکتش نشود، شیرین و تلخی راه ، زر و زور و تزویر مسیرش را عوض نکند،چون به محض رحلت انسان ، قدم به وادی برزخ میگذارد ودر آنجا مهمان خداوند است و درآن مهمانی پیامبران و محبوبان الهی نیز حضور دارند. 

این شعر تقریباً کوتاه، که خلاصه معنی آن عرض شد اکثر کودکان و نوجوانان مکتب قرآن آن را حفظ کرده اند، هم برای اینکه از اوائل کودکی با زبان مادری خود آشنا شوند  و لذت سرودن را با آن چشیده باشند، و هم برای اینکه یاد بگیرند که اعمال درست و در مسیر درست قرار گرفتن عاقبتش مهمان خدا بودن و ملاقات و رفاقت کردن با پیامبران و صالحین است در روز رستاخیز.

البته این حقیر خود را خیلی کوچکتر از آن میدانم که بتوانم بررسی کامل و شاملی از اشعار داشته باشم، اما در حد توان به اطلاع رسانی در این مورد می پردازم و در آینده نیز اشعار دیگری را هم بررسی خواهم کرد، چون به فرمود خود کاکه احمد« قطراتی برگرفته شده از چشمه سارهای زلال حیات بخش کتاب و سنت اند». 

کاکه احمد در نواری ویدئویی توضیحی در این رابطه دارند و عاملهایی برای سرودن اشعار بیان می فرمایند، که در صورت تمایل می توانید درخواست بفرمائید از شورای معلمین شهری که در آن زندگی می کنید. 

از تمام کسانی که در این زمینه یا در مورد بقیه مطالب کاکه احمد مایل به همکاری هستند برای خدمتی بیشتر دعوت می نمائیم همکاری صمیمانه خود را اعلام فرمایند. 

و حال تطبق شعر با آیات قرآن: 

«رێگه ی سه رڕاس» 

یاران جه من له و سه حــــــرایه
چ ســــه حرایێ له باس نایـــــه 

هـــــاوتـای نیـــه له م دنیــــــــایه
خاوه نی بانگێـــشتن خوایـــــه 

ئازیز وه خۆکه وه ئــــــــــاده ی
کرژ و کۆڵ خۆتێ بۆ بــاده ێ 

ڕێگه ی سه رڕاس بگره ها ده ێ
له هێــڵی ڕاس و چه پ لاده ێ 

له هێچ مه لبه ندێ نه گـــــرسێ
له دڕک و داڵان نــــه ترســـتێ 

له خۆش و تــــاڵه نه پـــــرسی
هــــه رچه ن تۆنێت بێت و برسێ 

نه نکێنێ: ڕێــــگاکــــه م دۆره
مـــردن ، ئــــاخـــرێن سنـــۆره 

بۆ وه ێ عه قڵی سواره، سوره:
هه روه ک له م ژۆر بۆ ئه و ژوره 

له وێ مـــێوانی خوا گیــــــانی
لــــه خزمه ت پێـــغه مبـــــه رانی 

جێـــگه ی ئاوا هه ر وچــــانی
حـــه مۆ دنیـــــا به قــــوربـــــانی 

شعر «1» مصراع «1» آیه ی 69 سوره نساء: 

یاران جه من له و سه حـــــرایه 

1- وَ مَنْ یُطْعِ اللهَ والرَّسُولَ فاْءُلئکَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللهُ عَلَیْهِمْ مِنَ اْلنَّبِیِّنَ وَ اْلصِدِّیقِیِنَ  وَالشُّهَدَآءِ وَ الصَّلحِیِنَ وَ حَسُنَ أُؤلَئِکَ رَفِیقاً. 

2- یاران شهیدمان. 

سه حرا:  طبیعت جای گشت و گذار و هم برای اینکه ابدی نیست، چون دوران برزخ تا قیامت است، و دلیل بودن بهشت در برزخ  :اَلَّذِینَ تَتَوفّاهُم المَلائِکَةُ طَیِبِیّنَ یَقُولُونَ سَلامٌ عَلَیْکُمْ أُدْخُلُو... 

دلیل بودن جهنم در برزخ: أُغْرِقُو فَأُدْ خلوناراً..... 

شعر«1» مصراع «2» 

چ ســه حرایێ له باس نایــــه 

له باس نایه: یعنی قابل توصیف نیست: فَلا تَعْلَمُ نَفْسٍ... 

 شعر2مصراع2 آیه 133 سوره «آل عمران» : 

خاوه نی بانگێـــشتن خوایـــه 

وَ سارِعُوا إِلی مَغْفِرهٍ مِنْ رَبِّکُمْ وَ جَنَّهٍ عَرضَها السُّمواتُ وَ الأَرضَ أُعِدَّتْ لِلْمُتَقنْ«133» ألَّذینَ یُنْفِقُونَ فِی السُّراءِ وَ الضَّراءِ وَّ الْکاظمینَ الغَیظَ وَ العافینَ عَن النّاسِ وَاللهَ یُحِبُّ المُحْسینین«134» 

شعر 4 مصراع 2- سوره انعام آیه 153: 

له هێڵی ڕاس و چه پ لاده ێ 

وَ أَنَّ هذا صِراطی مُسْتَقِیماً فأتَّبِعُوهُ وَ لا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِکُمْ عَنْ سَبیلِهِ ذالِکُم وَصّکُمْ بِهِ لَعَلَّکُمْ تَتَّقوُنْ«153» 

شعر 5- مصراع 1- آیه 7 سوره یونس: 

له هێچ مه لبه ندێ نه گـــرسێ 

إِنَّ الَّذینَ لا یَرْجُوُنَ لِقاءَ نا وَ رَضُوا بِالَحیوةِالدُّنّیا وَاطْمأَنُّواْ بِها وَاْلَّذِینَ هُمْ عَنْ ءایَتِنا غفِلُونَ«7»أُوْلئِکَ مأَوَئهُمُ النّارُ بِما کانُوْا یَکْسِبُون«8» 

شعر شماره 5- و 6- آیه های «جهاد» و معنای خود کلمه آن
له دڕک و داڵان نـــه تـــرسـێ            له خۆش و تـــاڵه نه پــــرسی
                                                هـــه رچه ن تۆنێت بێت و برسێ 

شعر 7 مصراع 1- تا قیامت 

نه نکێنێ: ڕێــــگاکـــه م دۆره 

شعر 7- مصراع 2- 

مــــردن ، ئــاخـــرێن سنـــۆره 

زیرا قبل از قیامت به محض جد ا شدن از این دنیا فوراً در بهشت برزخ چشم باز می کنیم. 

شعر9- مصراع 1- 

له وێ مێوانی خوا گیــــانی 

به خاطر آنکه بهشت برزخ تا قیامت ادامه دارد ، پس درآن همانند مهمان هستی ، همچنین بهشت قیامت«دارالقرار» و « دارالمقامه» است. 

شعر9- مصراع 2 

لـــه خزمه ت پێــــغه مبـــه رانی 

آیه  69 سوره نساء: 

وَ مَنْ یُطِع اللهََ وَ الرَسُولَ فأُلئِکَ مَعَ الَّذینَ أَنْعَمَ اللهُ عَلَیْهِمْ مِنَّ النَّبِینَ وَالصِّدیقِینَ وَ الشُهدآءِ وَ الصَّلِحیْنَ ِ وَ حَسُنَ أُوْلئِکَ رَفْیقا«69» 

شعر 10 مصراع 2- آیه 26 سوره رعد: 

حـــه مۆ دنیــــا به قــــوربـــــانی 

أَللهُ یَبْسُطُ الرِزْقَ  لِمَنَ یَشاءُ وَ یَقْدِرُ وَ فَرِحُواْ بِالْحََِیوة الدُّنْیا وَمَا الْحَیَوةُالْدُنْیَا فِی الْأَخِرَةِ إِلَّا مَتَعٌ«26» 

غیر از این آیات که در اینجا مشاهده فرمودید میتوانید آیاتهای مشابه را هم در تمام زمینه ها در قرآن مشاهده فرمائید. 

حال قضاوت در مورد بحث را به خوانندگان محترم می سپارم، که آیا همین 10 بیت شعر که ذکر شده بحث و وصف اعمال مسلمان و روز قیامت چیز دیگری است؟ 

آیا شرک و مطالبه ای از غیر خدا در آن مطرح شده است؟؟ 

آیا کاکه احمد خود را وصف کرده و از خود تعریف و تمجیدی نموده است؟ 

و آیا کسی که نمی داند و میگوید نتیجه گفتنش چه چیزی خواهد بود؟ 

آیا مسلمانی با غرض و کینه پیش خدا مقبول خواهد بود؟ 

آیا ممکن است، قصددعوت  کسی را داشته باشی در حالیکه ازش کینه داشته باشی؟؟ 

قابل توجه خوانندگان این مطلب،مکتب قرآن چندین سال برای عموم هم مسیران آموزش تجویدوروخوانی قرآن و خواندن جزوه ی عربی کاکه احمد و مکالمه به زبان عربی را شروع کرده است که درهردوره امتحان نزدیک به 95%قبولی زنان ومردان دراین دوره ها بوده است و شکرخدا بهترین معلم های تجویدوقرآئت ومکالمه عربی رادارا می باشد.اگرکسی باور ندارد این گوی واین میدان بسم الله ...  


خدواند همه ما را اصلاح بفرمایند، و ما را بر راه حق ثابت قدم فرمایند چون هر لحظه ای امکان لغزش وجود دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

و الهکم اله واحد، لا اله الا هو الرحمان الرحیم