۱۳۸۹ بهمن ۳, یکشنبه

ناسخ و منسوخ در حكم عدم ازدواج زنان رسول الله بعد از رسول ( 1 )


 الحمدلله...
سلام و بركت الله بر اين جمع مبارك.
سخن از كتاب الله تعالى ست و اينكه آيا بعضى از اوامر الله تعالى در كتابش منسوخ يا متغير است.
منسوخ در زبان معروف فقهاء يعنى: سخنى از قرآن نازل شده كه بعد حكمش الغاء مى شود.
و ناسخ نيز يعنى حكمى كه جايگزین حکم منسوخ شده می باشد.

در این جمع مبارک مثالی توسط برادر گرامی آقای احمدی مورد بحث واقع شده است و دوستان نیز در این بحث شرکت می کنند.

این بحث را با هم مرور کنیم.

احمدی گفت... 

با توکل بر خدا و سلام بر شما خانم امة الله ، لا اله الا الله ،

و لا ان تنكحوا ازواجه من بعده ابدا ان ذلكم كان عند الله عظيما ، احزاب-53

خانم امة الله ، آیا حکم خدا در آیه بالا در حال حاضر نیز مصداق پیدا می کند؟

سایه گفت...

آیه لا ننکحوا ازواجه من بعده اگر کاربرد ندارد پس عبث است و باید از قران حذف شود نظر شما چیست آقای احمدی با این پیشنهادخواهش مندم که پاسخ دهید.

سایه گفت...

    مهم ترین فایده لاتنکحوا ازواجه من بعده ابدا این است که ثابت میکند زن پیامبر مهم تر است تا دختر پیامبر، زیرا دخترش بعد از مرگ شوهر حق عروسی داشت پس این آیه مذهب شیعه را می لرزاند.
    و باز مهمترین فایده اش این است که بما میفهماند زنهای پیامبر عروسی نکردند تا حدیث را بما برسانند یعنی حفظ حدیث مهم بود و عایشه فدای آن شد اگر این توجیه درست نیست چه دلیلی برای این حکم ظالمانه وجود دارد که زنی 18 ساله 47 سال باقیمانده عمر خود را بیوه معلقه باشد؟!!
    این برداشت از آیه یعنی نابود شدن مذهب منسوبین به قران ( قرانی ها )
    منتظر پاسخم هر کس مرد میدان است پاسخ دهد با احترام.

احمدی گفت...

    با توکل بر خدا و سلام بر شما سایه ، لا اله الا الله ،

    منظور من این است که بعد از مرگ زنان رسول ، آیا در حال حاضر برای مردان مومن مصداق عینی و عملی پیدا می کند ؟ چون دیگرتا روز قیامت زنان محمد رسول الله وجود ندارند که مردان مومن به این حکم عمل کنند !!!!! و چون اصل حکم مسئله ازدواج را می رساند ، و خدا نمی گوید که زنان رسول ماموریتشان بعد از مرگ رسول ، رساندن حدیث به دیگران است !!!!! حال شما فکر نمی کنید معنی و مفهوم ازدواج نکردن مومنان با زنان رسول در این آیه را از موضع تحریف می کنید ؟؟؟؟؟!!!!!

    ما توفیقی الا بالله.

أمة الله گفت...

    برادرگرامی ام آقای احمدی

    فکر کنید ذکر اشتباه پدرمان آدم و امر به نخوردن اون درخت هم برای ما فایده ای دارد؟

    آیا باید ذکر آن درخت ممنوعه که خوردنش سبب طرد پدرمان از بهشت شده از قرآن برداشته شود چون ما سروکاری با آن درخت نداریم ؟

    یا باید آن ذکر و بسیار ذکرهای دیگر باقی بماند تا حقیقتهایی برای ما آشکار شود.

    آیا زیبا نیست که الله تعالی در کتابش به این وضوح از برگزیدگی مقام زنان رسول الله سخن مبارکش تنزیل فرموده و ما در عصر و زمانی هستیم که ملاهای شیعه به زنان رسول اهانتها روا میدارند؟

    آیا این آیات درحقیقت برای این روزها نیست؟

    برادرم

    اخلاصتان در گفتارتان آشکار است و یقین دارم به این سخنانم اعتراضی ندارید فقط برای این یادآور شدم تا شرح بهتری در این باب تقدیم بفرمایید.

    سوره های بسیاری ذکر مواقف معینیست که اکنون وجود عینی ندارد همانگونه که محمد رسول الله در کنارمان حضور عینی ندارد.

    ادب دخول به خانه ی محمدرسول الله و معطل نکردن و بعد از غذا منصرف شدن و با زنانش از پشت حجاب سخن گفتن اموریست که خارج لز زمان ماست اما چه زیبا حقایق مهرانگیزی را در دل زنده نگه میدارد.

    حقایقی که تشیع بسیار از آن غافل شده البته نه تمام شیعیان بلکه گروهی که همچون گله هایی بدنبال چوپانهای مذهب ساختگی دویده اند و میدوند!

ارجمند گفت...

    من با نظر آقای احمدی مبنی بر نسخ بعضی از آیات قرآن موافقم.
    آیاتی از قرآن منطقاً منسوخ شده است. به عنوان مثال قرآن از غلبه روم در چند سال آینده خبر می دهد. ما صد هزارسال دیگر هم که قرآن را بخوانیم باز هم قرآن همچنان از غلبه روم در چند سال آینده خبر می دهد. محتوای آیات قرآن نمی تواند مستقل از زمان و مکان نزول آیات باشد و ما نمی توانیم فرض کنیم که قرآن هم اکنون در حال نازل شدن است.

احمدی گفت...

    با توکل بر خدا و سلام برخواهر امة الله و برادر ارجمند ، لا اله الا الله ،

    همه کلمات و آیات و سوره های قرآن مصداق بارز کلمة الله هی العلیا است ،

    منظوراصلی من از تفهیم و تبین آیات خدا در قرآن ، این است که می بینم بعضی از افراد و بعضی از گروههای مردمی در معنی و مفهوم بعضی از آیات قرآن حق مطلب را ادا نمی کنند ، یعنی در معنی و مفهوم بعضی از آیات قرآن خیلی غلو می کنند ، و در معنی و مفهوم خیلی از آیات قرآن هیچ حدّ ارزشی را قائل نمی شوند ، و منظور من این است که از آیات قرآن در جایگاه خودش استفاده شود ، و من معتقد هستم کلیه آیات قرآن به نوعی دارای انذار ، بشارت ، راهنمایی ، پند ، نصیحت ، توصیه و ... به حق از طرف خدا برای مردم می باشد ، حال بعضی از آیات خدا در قرآن ، در یک مقطع زمانی ، مکانی ، قومی ، شرایط کاری و ... مصداق عینی دارد ، در بعضی مصداق عملی دارد ، در بعضی مصداق عینی و عملی دارد ، و در بعضی از مقاطع زمانی ، مکانی ، قومی ، شرایط کاری و... قبلا مصداق عینی و عملی داشته است ولی به خواست خدا فعلا مصداق عینی یا عملی ندارد ، و به خواست خدا این مصداقها بطور همیشگی تا روز قیامت در هر جای زمین و برای هر فرد و یا قومی که خدا بخواهد محقق می شود ، و حداقل استفاده مومنان از آیه ای که در رابطه ازدواج نکردن مومنان با زوجهای رسول الله محمد می باشد ، این است که خداوند حکمی را به مومنان واجب دانسته که باید مومنان به آن عمل می کردند ، حال اگر مومنان زمان ما ، اطاعت از خدا در این آیه را به اطاعت از خدا در دیگر احکام خدا در آیات قرآن قرار بدهند ، نفع زیادی به مومنان عمل کننده از طرف خدا خواهد رسید ، و خدا درآیه زیر می فرماید ،

    سنريهم اياتنا في الافاق و في انفسهم حتي يتبين لهم انه الحق ا و لم يكف بربك انه علي كل شي‏ء شهيد ، فصلت ( 53 )

    بنابراین آقای ارجمند ، آنچه خدا در آیاتش وعده داده است ، حق است و در زمان و مکان در نظر گرفته شده از طرف خدا قطعا محقق خواهد شد ،

    و من اصدق من الله قیلا ، ومن اصدق من الله حدیثا ، و من احسن من الله حکما لقوم یوقنون ،

    و عسي ان تكرهوا شيئا و هو خير لكم و عسي ان تحبوا شيئا و هو شر لكم و الله يعلم و انتم لا تعلمون

سایه گفت...

    آقای احمدی شما میفرمایید:
    ((دیگرتا روز قیامت زنان محمد رسول الله وجود ندارند که مردان مومن به این حکم عمل کنند !!!!! و چون اصل حکم مسئله ازدواج را می رساند ، و خدا نمی گوید که زنان رسول ماموریتشان بعد از مرگ رسول ، رساندن حدیث به دیگران است !!!!! حال شما فکر نمی کنید معنی و مفهوم ازدواج نکردن مومنان با زنان رسول در این آیه را از موضع تحریف می کنید ؟؟؟؟؟))
    ( پایان نقل قول شما)
    این فرموده شما طناب داری است که با آن خودتان را دارید دار میزنید نتیجه فرموده شما اینهاست:
    1 در قران آیه ای است که عبث است و کاربرد ندارد الله دستور داده به دایناسور نزدیک نشوید در حالیکه دایناسور حیوان ماقبل تاریخ بوده است!! گفت و نگفت یک چیز است!
    2 خنده دارتر اینکه االله به ما دستور داده این آیه را بخوانیم دایما و بصورت ترتیل!!!! در حالیکه عبث است.
    3 اگر این دستور کاربرد تا قیامت نمیداشت آیا بهتر نبود پیامبر شفاهی میفرمود به یارانش ؟ و در قرانی نمینوشت که قرار است تا روز قیامت تلاوت شود ووقت ما را تلف نمیکرد؟
    در ضمن ظلم معلق گذاشتن عایشه جوان تا آخر عمر را را جواب ندادید؟
    آیا خدای شما ظالم است و کارهایش دلیل ندارد؟ با احترام

ارجمند به نوزاد گفت...

    سلام بر شما
    آدم در بهشت از میوه درختی خورد و اخراج شد. امروزه تا آنجا که من اطلاع دارم خوردن میوه هیچ درختی گناه نیست و مجازات تبعید ندارد. اعتبار بعضی ازاحکام به شرایط زمانی و مکانی نزول آن بستگی دارد. من درست بر عکس شما فکر می کنم و معتقد نیستم که اگر حکمی زمانی عادلانه بوده است اکنون هم لزوما عادلانه است. توقف بر "بعضی" از احکام متون مقدس عین بیعدالتی است، چرا که هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد. حکمی ممکن است در شرایطی معقول و در شرایطی دیگر نامعقول باشد. من این مثال را بارها گفته ام که عیسی در عین تصدیق تورات، در برابر بعضی از احکام فرعی آن حکم جدیدی بیان کرد. اتفاقا یکی از مشکلات یهودیان مؤمن با عیسی این بود که می گفتند اگر احکام موسی و قوانین تورات عدل بوده است امروزه هم باید عدل باشد و از این رو عیسی فرد منحرفی به حساب می آمد.

ارجمند گفت...

    خانم یا آقای سایه در مورد لاتنکحوا ازواجه من بعده ابدا کامنتی گذاشتند که من درست متوجه منظورشان نشدم. با توجه به اینکه این عبارت قرآنی یکی از سؤالات من است و من مطمئن نیستم که آن را درست ترجمه می کنیم، اگر ایشان یا دوستان دیگر درباره دلیل این حکم توضیحی دارند بیان فرمایند.

سایه گفت...

    ارجمند عزیز 1 من مرد هستم نه زن. 2 هنوز هم منتظر جواب کامنتم درباره لاتنکحوا ازواجه هستم ولی کسی پاسخ نداد تا بحث را ادامه دهم 3 شما مگر آیه را چگونه ترجمه میکنید؟ آیا غیر از این است که آیه دارد میگوید بعد از مرگش با همسرانش عروسی نکنید؟ منتظر پاسخ هستم. با احترام!

ارجمند گفت...

    سلام بر سایه عزیز
    "آیا غیر از این است که آیه دارد میگوید بعد از مرگش با همسرانش عروسی نکنید؟"
    به عنوان یک احتمال، شاید ترجمه رایج "بعده" به "بعد از مرگش" درست نباشد، چون در آیه صریحا به مرگ پیامبر اشاره نشده است، هرچند "ابداً" تلویحاً ممکن است این موضوع را برساند.
    در هر صورت این عبارت در قرآن برای من سؤال برانگیز است. از توضیح شما و سایر دوستان در این زمینه ممنون می شوم.

سایه گفت...

    ارجمند گرامی سلام
    شما اگر غیر از معنیی که همه فهمیدند، چیز دیگری میدانید آنرا بگویید، اما قران میگوید
    إِنَّكَ مَیتٌ وَإِنَّهُمْ مَیتُونَ و زنان پیامبر با ایشان بین 30 تا 40 سال فاصله سنی داشتند پس محتمل بود اکثرا بعد از ایشان بمیرند که همینطور هم شد و یارانش از این آیه همین را فهمیدند که زنان نباید عروسی کنند پس با آنکه آندوره بیوه زود عروسی میکرد عایشه و میمونه و بقیه تا نیم قرن مجرد باقی ماندند که مشابه آن نیست در زنان دیگر مدینه.
    پس آیا ابوبکر و عمر علی و عایشه زبان قران را نمیفهمیدند و شما میدانید؟این از اون حرفهای عجیب و غریب است!!!!!!
    در ضمن پاسخ سوالهای مطرح شده در کامنت اول مرا کسی نداد!
    از لحن نوشته من که ظاهراشاید مودبانه نیست آزرده خاطر نشوید من دوستدار همه شما هستم دوستدار هدایت شما با احترام

ارجمند گفت...

    سلام و تشکر از سایه عزیز
    در آیه 33 سوره احزاب، قرآن از مجموعه ای از زنان نام برده است که بر پیامبر حلالند. همان گونه که در مباحث حجاب در سایت www.touheed.com بیان کرده ام، بعضی از این مجموعه ممکن است در نکاح پیامبر باشند و بعضی نباشند به عنوان مثال دختران عمو و دختران عمه ها و دختران دایی و دختران خاله ها که در آیه به آنها اشاره شده است و بسیار بعید است همه آنها در نکاح پیامبر بوده باشند.
    در همین آیه به زن مؤمنی اشاره شده است که خود را به پیامبر ببخشد به شرط اینکه پیامبر بخواهد با او ازدواج کند. در آیه تأکید شده است که این زن تنها به پیامبر تعلق دارد، نه سایر مؤمنان (خالصة لک من دون المؤمنین).
    چنین زنی بالقوه زن پیامبر است، نه بالفعل. اگر این زن همسر پیامبر باشد تاکید قرآن بر "خالصة لک من دون المؤمنین" معنی ندارد، چون معلوم است که زن به شکل خالص به شوهرش تعلق دارد نه به مردان دیگر.
    بعضی گفته اند که خالصة لک من دون المؤمنین یعنی اینکه این نوع ازدواج خاص پیامبر است. این تفسیر هم نادرست است. آیا اگر زنی خود را به یک مؤمن غیر از پیامبر ببخشد (احتمالا یعنی اینکه مهر خود را ببخشد) بر آن مؤمن حرام است؟
    به این ترتیب ما با زنی مواجهیم که بر اساس فرهنگ و رسوم خاص شهر پیامبر متعلق به پیامبر است و در عین حال هنوز با پیامبر نکاح نکرده است. ما امروزه تنها با دو وضعیت مواجهیم که زنی در نکاح مردی باشد یا نباشد و با این وضعیت که زنی متعلق به یک مرد باشد ولی در نکاح او نباشد آشنا نیستیم. با این توضیحات و احتمالات، ممکن است بتوان "لاتنکحوا ازواجه من بعده ابدا" را با "خالصة لک من دون المؤمنین" مرتبط دانست، یعنی قرآن مؤمنان را از ازدواج با زنانی که به پیامبر تعلق دارند منع کرده است و تفسیر آیه هیچ ربطی به مجرد ماندن زنان پس از مرگ پیامبر نداشته باشد.
    من معتقدم که ابوبکر و عمر و علی و عایشه بسیار بهتر از ما به معنی کلمات واصطلاحات قرآن آشنا بودند، چون در شهر پیامبر زندگی می کردند. اما به همین اندازه هم معتقدم آنچه امروزه به این بزرگان نسبت داده میشود عمدتا نامعتبر است. در حقیقت حدیث سازان از نام بزرگان دینی برای دادن اعتبار ساختگی به دروغهایشان بهره برده اند. تدبر در قرآن راهگشاتر از مراجعه به کتب حدیث است، هرچند من هیچ کتاب حدیثی را مطلقا رد نمی کنم.

ارجمند گفت...

    سلام بر همه دوستان
    با توجه به اینکه تفسیر رایج از "لاتنکحوا ازواجه من بعده ابداً" به نظر من نامعقول و غیر انسانی است، این عبارت همواره برای من سؤال بوده است. در مباحثه با جناب سایه به نکته جدیدی رسیدم که البته در حد احتمال است. متشکر می شوم که سایر دوستان هم نظر خود را در اینباره اعلام کنند.

سایه گفت...

    ارجمند گرامی سلام
    یعنی شما میگویید زنان پیامبر حق داشتند بعد از ایشان عروسی کنند و منع نشده بودند، ولی خودشان تقریبا کم و بیش 50 سال بعد بیشوهر ماندند و کسی هم به خاستگاری ایشان نیامد؟
    پس چرا عروسی نکردند؟ حتی یکیشان هم عروسی نکرد.
    و آنوقت ها زنهای بیوه را رو دست میبردند.
    و آیا معنی (من بعده) را نمیدانید من بعده یعنی دو بعلاوه دو مساوی 4 یعنی (بعد از رسول) یعنی بعد از مرگش ...... زیرا تا که زنده بودند که هیچ کس در فکر این نبود که با زنانش عروسی کند
    و شما میگویید اصحاب پیامبر مثل شما آیه را فهمیده بودند ولی هیچکس این فهم آنها را بما نرساند؟ مگر همچین چیزی ممکن است؟

سایه گفت...

    ارجمند گرامی فرمودید:
    تفسیر رایج از لاتنکحوا ازواجه من بعده ابدا به نظر من نامعقول و غیر انسانی است( پایان نقل قول)

    بله چون بنظر شما غیر انسانی است پس میخواهید حکم قران را با تاویلات شیعه گونه انسانی تر کنید!! و آن را مطابق میلتان کنید.
    این را هیچکس از شما قبول نمیکند که شب را روز معرفی کنید.
    و من در کامنت اول گفتم چرا این حکم لازم بوده است. با احترام

أمة الله گفت...

    سلام بر این جمع مبارک

    برادرگرامی سایه مقدمتان مبارک.

    برادر گرامی ارجمند خیلی عالیست که از اون حرفهای عجیب و غریبتان در اینجا آشنا افتد!

    واقعا بحث زیباییست.

    من منتظر میمانم بعد در آخر حرفهایم را میگویم.

    

    اما این آیه را لطفا فراموش نکنید:

    .... و ازواجه امهاتهم ...

این بحث إن شاء الله تعالى ادامه دارد ... 



۷۴ نظر:

  1. سلام دوستان

    بحث ناسخ و منسوخ از مهمترین موضوعاتیست که مسلمین را مشغول کرده است.

    ترجمه ی نسخ درحقیقت کپی کردن است !

    درحالیکه در لغت فقهی معنایش عکس است!

    یعنی حکمی را الغا کردن!

    و فعلا منظور دوستان این است که آیا تمام اوامر و احکام قرآنی کاربرد همیشگی دارد؟

    و آیا محدود شدن یک حکم معنایش نسخ یا تغییر حکم است؟

    نظر بنده این است که حتی احکامی که محدوده ی زمنی داشته هرگز نسخ یا تغییر نیافته است و الا می بایست حکم جدید نیز بر ما نازل میشد زیرا الله تعالی فرماید:

    مَا نَنسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنسِهَا نَأْتِ بِخَيْرٍ مِنْهَا أَوْ مِثْلِهَا،

    أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ" (البقرة 106).

    پاسخحذف
  2. و حقيقت امر به نظر بنده اين است كه قرآن تمامش ناسخ است .

    ناسخ احکامی که بر اهل کتاب نازل و واجب شده بود.

    همانطور که عیسی نیز به بنی اسرائيل خبر مى دهد كه آمده تا بعضى از حرامها و سختيها را بر آنان حلال گرداند:

    وَمُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيَّ مِنَ التَّوْرَاةِ وَلِأُحِلَّ لَكُمْ بَعْضَ الَّذِي حُرِّمَ عَلَيْكُمْ وَجِئْتُكُمْ بِآَيَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَطِيعُونِ (50) آل عمران

    پاسخحذف
  3. و در قرآن امرى منسوخ نشده و الا بنابر وعده ى خداوند متعال در كتابش ( ... ما ننسخ من آية ... البقرة 106 ) مى بايست حكم بهتر يا شبيهش نيز نازل ميشد.

    و احكامى كه محدوده ى زمنى داشته نيز بر اساس حكمتى خاص برايمان ذكر شده است همانگونه که خداوند ذکر طالوت و ابتلای لشکریانش به آب رودخانه را برایمان ذکر فرموده تا ابتلاها و امتحات خداوند را متذکر شود که در هر زمانی ممکن است تجلی یابد.

    پاسخحذف
  4. سلام

    من که نفهمیدم حکمت انتقال نظرات به یک پست بدون اینکه بر آن حاشیه ای یا نتیجه ای عنوان شود چیست.

    بگذریم، سوالی از آقای سایه داشتم:
    به نظر شما پس اشکالی نداشته زنان پیامبر در زمان حیات ایشان با فرد دیگری ازدواج کنند؟ چون شما آیه را به بعد از مرگ رسول برگردانده اید. با این تعبیر، منعی در زمان حیات رسول وجود ندارد.

    پاسخحذف
  5. أمة الله۱۱/۰۳/۱۳۸۹

    سلام اترش گرامی

    والله چی عرض کنم!

    حکمتش بر این دیدم که جمع بندی شود!

    با اجازه ی سایه ی گرامی جوابی من تقدیم میدارم.

    بله در زمان حیات رسول اگر طلاقی صورت میگرفت .

    این آیه دلیل است:

    يا أيها النبي قل لأزواجك إن كنتن تردن الحياة الدنيا وزينتها فتعالين أمتعكن وأسرحكن سراحا جمیلا.الأحزاب 28

    يعنى اگر زنی از زنان رسول الله خواهان زندگی و عشرت دنیایی بوده می توانسته به رسول اعلام دارد و ایشان هم با طلاق دادن او را آزاد نماید تا بتواند با هر که خواهد ازدواج کند.

    پاسخحذف
  6. أمة الله۱۱/۰۳/۱۳۸۹

    اما در ادامه ی سؤالتان اترش عزيز ، بدانيد خداوند اجازه ى نكاح زن شوهر دار را منع فرموده و زنى نمى تواند در يك آن جز يك شوهر داشته باشد و تازه بعد از طلاق يا وفات شوهر نيز حكم عده اى محدد دارد.

    بر اين اساس نه تنها زن رسول كه زن غير رسول نيز نمى توان نكاح كرد.

    پاسخحذف
  7. أمة الله۱۱/۰۳/۱۳۸۹

    منظورم اين است كه نكاح يك زن شوهردار اصلاً ممكن نيست .

    و اصل قضیه در اينجا اين است كه نكاح زنان رسول بعد از مرگ رسول نیز تحریم شده است.

    و آنان با وصف " امهاتهم " هرگز نمی توانند زن هیچ مردی بشوند.

    حکمت چنین به نظر میرسد که شاید اگر زنی از زنان رسول بعد از وفات رسول ازدواج میکرد و صاحب فرزند میشد شاید آن فرزند به رسول الله نسبت داده میشد یا نسب آن زن به گونه ای مقدس میشد همانگونه که نسب دختر رسول مقدس جلوه داده شده درحالیکه الله تعالی فرماید:

    ما كان محمد أبا أحد من رجالكم ولكن رسول الله وخاتم النبيين وكان الله بكل شيء عليما. الاحزاب 40

    محمد پدر هیچکدام از مردان شما نیست

    ولی فرستاده ی الله و خاتم النبیین است و حقیقتا الله بر همه چیز داناست.

    پاسخحذف
  8. أمة الله۱۱/۰۳/۱۳۸۹

    و حکمت دیگر شاید این باشد که وقتی زنان مؤمن كتاب الله را تلاوت مى كنند و در آن:

    سختى و ابتلاى مريم را ، و شدت و ترس مادر موسى را ، و حرمان زنان رسول الله را از عشرت و زينت دنيايى بخواند ،

    به خود آيد و از سختى و حرمان نترسد و يقين كند الله بر بنده گانش ظلم روا نمیدارد و بهترینها را برایشن خواسته است:

    الله تعالی فرماید:

    ما يبدل القول لدي وما أنا بظلام للعبيد.سوره ق 29

    سخنی نزد من تبدیل و تغییر نمی یابد و نیستم من ستمگر بر بندگان.

    من عمل صالحا فلنفسه ومن أساء فعليها وما ربك بظلام للعبيد. سوره فصلت -46

    هرکس نیکوکاری کند برای خودش است و کسی که بدی کند پس بر علیه خودش .و نیست پروردگارت ستمگر بر بندگان.

    پاسخحذف
  9. أمة الله۱۱/۰۳/۱۳۸۹

    ما يبدل القول لدي وما أنا بظلام للعبيد.سوره ق 29


    این آیه دوستان به تنهایی کافیست که بگوییم هیچ سخنی از سخنان خداوند تغییر و تبدیل نمی شود.

    و خداوند فرموده است:

    حم . و الكتاب المبين . انا انزلناه في ليلة مباركة انا كنا منذرين.الدخان

    انا انزلناه في ليلة القدر ...

    اگر قرار بر این باشد که حکمی تغییر یافته باشد پس در شب مبارک قسمتی از قرآن نازل شده که بعدها حذف میشود!

    درحالیکه اثباتی بر این نیست.

    و حکم خداوند ثابت و غیرقابل تغییر است.



    ما

    پاسخحذف
  10. أمة الله۱۱/۰۳/۱۳۸۹

    با سلام

    برادر منصور ( زد ایکس ) گرامی

    مگر مشکلی در ورود به سیستم دارید؟

    فکر کنم با همین جینیلتان بتوانید وارد سیستم شوید.

    منتظر همکاری خوب شما هستم.

    متاسفانه اثری از برادرمان مسیح نمی بینم .

    امیدوارم به سلامتی پیدایش شود.

    پاسخحذف
  11. من این فرضیه را مطرح کردم که دلیل عدم عروسی زنان پیامبر بعد از مرگای شان که بقول ارجمند گرامی حکمی ظالمانه است این است که آنها در خدمت پخش حدیث باشند، یا فرضیه من غلط است یا حکم ظالمانه است یا چی ؟ چواب خواستم کسی جواب نداد
    منتهی خانم گرامی امه الله سراسیمه خواست قضیه را ماست مالی کند و گفت چون آنها مادران مومنین هستندپس برای همین حق ازدواج نداشتند در حالیکه آنها مادر مومنان به آن معنی نبودند زیرا دستور داشتند از مومنان حجاب میگرفتند و مادر از فرزند خود حجاب نمیگیرد
    َاسْأَلُوهُنَّ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ ذَلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَقُلُوبِهِنَّ
    و این آیه هم فرضیه شما را رد میکند:
    مَا هُنَّ أُمَّهَاتِهِمْ إِنْ أُمَّهَاتُهُمْ إِلَّا اللَّائِی وَلَدْنَهُمْ
    و بعد اگر صحابه دریافته بودند که همسر پیامبر مادر حقیقی آنهاست نیازی نبود که قران تاکید کند با آنها عروسی نکنید
    از همه عجیبتر این است که میترسید آن زنان از مرد دیگه حامله شوند و این بپای رسول الله نوشته شود
    والله خجالت دارد خانم گرامی امه الله آیا شما خبر ندارید که بعضی از زنان پیامبر از شوهران قبلی خود فرزند پسر داشتند ( ام سلمهرضی الله عنها) ولی این اتفاق نیافتاد وشما برای طبیق دادن قران با هوای نفس خود آسمان را به ریسمان میبافید نسخه مطابق اصل شیعه هستید
    بعد مگر این آیه را ندیدید
    وَمَا جَعَلَ أَدْعِیاءَكُمْ أَبْنَاءَكُمْ
    من حرف حق را میگویم ولو که ناراحت شوید البته با احترام

    پاسخحذف
  12. اترش گرامی
    فقط از باب احترام که جواب داده باشم این کامنت را میگذارم:
    جواب امه الله محترم در پاسخ به سوال شما جواب من هم هست موفق باشید

    پاسخحذف
  13. أمة الله۱۱/۰۳/۱۳۸۹

    سايه گرامی ممنون از حضورتان.

    من با قبول اشتباهم مشکلی ندارم.

    اما جدی کجای قرآن هم به ما گفته که ازدواج نکردن زنان رسول برای این بوده که حدیث را بمردم نقل کنند؟؟

    رسول خدا با داشتن اهل و مشغله هایش بر امر رسالت معذور نبوده و همچنین مؤمنين:

    وإذ قالت طائفة منهم يا أهل يثرب لا مقام لكم فارجعوا ويستأذن فريق منهم النبي يقولون إن بيوتنا عورة وما هي بعورة إن يريدون إلا فرارا . الاحزاب- 13

    و

    الفرقان (7) :وقالوا مال هذا الرسول ياكل الطعام ويمشي في الاسواق لولا انزل اليه ملك فيكون معه نذيرا

    **************


    و تازه زنان بر اساس قانون خدايى قواميت مرد، كار و مشغله اى خارجى نداشتند مى توانستند در همان خانه هم يا بنويسند يا به كسى حرفهايشان بگویند تا بنویسد!

    به سلامتی خودشان هم باسواد بودند!

    می دانید سایه ی گرامی

    این عدم ازدواج را نمی توانم به نقل حدیث ربط دهم برای اینکه می توان گفت:

    چرا مردان صحابه ملزم به نقل حدیث نشوند تا زنان بیچاره ی رسول به زحمت نیافتند!

    تازه بر اساس همان قانون خانه نشینی زنان می توان گفت که علم آنان به حدیث کمتر از مردان است چون حضور زیادی در جامعه ندارند.

    درضمن من در جستجوی احادیث منسوب به زنان رسول چیزی که بتوان برایش اهمیت تشریعی قایل شد ندیدم.

    شما چی؟

    درضمن راجع به ازدواج زنان رسول قبل از رسول بله همه میدانستند و حتی نام ام سلمه درحقیقت نام پسرش است که او بنامش کنیه گرفته.

    درمورد مادریت زنان رسول الله حکمش آشکار است که منظور تحریم ازدواج است و نه محرمیت نسبی مادران حقیقی.

    خب .

    منتظر دیگر نظرات هستم.

    پاسخحذف
  14. أمة الله۱۱/۰۳/۱۳۸۹

    پس در جمع بندی می توانم بگویم:

    1- حکم خدا ظالمانه نیست و حکمتی در عدم ازدواج زنان رسول است.

    این حکمت را باید جستجو کرد.

    2 - ربطی به نقل حدیث و روایت هم ندارد برای اینکه قرآن به ما خبر می دهد که آن زنان اساسا ملزم به ذکر قرآنی بودند و لاغیر:

    ... واذکرن ما یتلی في بيوتكن ... الأحزاب آيات 33-34

    اين آيه مهر بطلان بر نقل حديثى غير از حديث خدا توسط زنان رسول الله مى باشد.

    زيرا آنچه در خانه هایشان " تلاوت " میشده

    " قرآن "بوده نه " مسند احمد و صحیح بخاری و اصول کافی "!


    پس از زنان رسول اگر نقلی شده و ذکری شنیده شده همین قرآن تلاوت شده در خانه شان بوده است.

    پاسخحذف
  15. أمة الله۱۱/۰۳/۱۳۸۹

    واذكرن ما يتلى في بيوتكن من آيات الله والحكمة إن الله كان لطيفا خبيرا.آیه 34 از سوره احزاب

    خوب دقت کنیم که تلاوت وصفیست که همراه با ذکر قرآنیست و احدی نمی گوید : حدیثی را تلاوت کن!

    پس آنچه در خانه های زنان رسول تلاوت میشده همین قرآن وحی شده بر شوهرشان رسول الله بوده است که می بایست آنان همیشه به ذکر و دعوت بدان مشغول بمانند.

    پاسخحذف
  16. عاشقترین۱۱/۰۳/۱۳۸۹

    اجرکم عندالله وهوارحم الراحمین

    پاسخحذف
  17. عاشقترین۱۱/۰۳/۱۳۸۹

    انچه خدا می داند ما نمی دانیم وهوارحم الراحمین

    پاسخحذف
  18. ارجمند:
    سلام و تشکر از همه دوستان
    من بحث عدم ازدواج با زنان پیامبر را تحت عنوان ناسخ و منسوخ مطرح نکردم. منع ازدواج زنان پیامبر پس از مرگ او برای من پرسش برانگیز است و به دنبال پاسخ این پرسش میگردم. البته فهمیدن وضعیت زنان پیامبر امروز فرقی به حال ما ندارد، اما برای من مهم است که بتوانم توضیح معقولی برای احکام قرآن پیدا کنم، حتی اگر این حکم مربوط به زمان پیامبر باشد.
    همان گونه که آقای اترش و خانم امه الله هریک به نوعی اشاره کرده اند، راه برای جدایی زنان پیامبر از او و بهره مندی بیشتر از دنیا در زمان حیات او باز بوده است. بنا براین زنان پیامبر در زمان حیات او می توانستند از پیامبر طلاق بگیرند و با فرد دیگری ازدواج کنند. آقای سایه هم توجه کنند که اگر به روشنی "دو بعلاوه دو مساوی چهار" بتوانیم بگوییم "من بعده" یعنی بعد از مرگ پیامبر، در زمان حیات پیامبر زنان او می توانستند از پیامبر جدا شوند و منعی برای ازدواج با کسی غیر از پیامبر برای آنها وجود نداشت. ممکن بود از کسی غیر از پیامبر هم صاحب فرزند شوند. اگر جدایی از پیامبر و نکاح با دیگری در زمان حیات پیامبر ممکن بود و گناهی بر آن نبود، این موضوع پس از مرگ پیامبر نیز به طریق اولی ممکن بود.
    من ادعا نکرده ام که معنی دقیق "لاتنکحوا ازواجه من بعده" را میدانم، اما به درستی تفاسیر رایج شک دارم و درجستجوی معنی قابل قبولتری هستم.
    بد نیست به یک ایراد منطقی دیگر هم توجه کنیم: زنان پیامبر تا زمانی زنان پیامبرند که با پیامبر رابطه زوجیت داشته باشند. یعنی اگر زنی شوهر خود را به دلیل طلاق یا مرگ از دست داد منطقا نمی توانیم بگوییم همچنان زن آن مرد است. همسر زید تا زمانی که همسر زید است، همسر زید است! وقتی که از او جدا شد و همسر محمد شد دیگر همسر زید نیست و زید نمی تواند هیچ ادعایی نسبت به او داشته باشد. همسر محمد نیز وقتی که از او جدا شد دیگر همسر محمد نیست و احکام مربوط به زنان محمد بر او جاری نمی شود. زنان محمد پس از مرگ محمد تنها می توانند ادعا بکنند که زنان محمد "بوده اند" اما اینکه بگوییم آنان پس از محمد همچنان زنان محمد "هستند" درست نیست. احکام قرآن خطاب به زنان محمد است، نه کسانی که زمانی زنان محمد "بوده اند". برای تعمیم احکام زنان محمد به زنانی که زمانی زنان محمد بوده اند و اکنون زنان محمد نیستند مشکل منطقی داریم!
    شاید کلید معما همچنان که پیشتر اشاره کردم در این باشد که قرآن در آیات قبل به زنی اشاره کرده است که متعلق به پیامبر است، اما هنوز در نکاح پیامبر نیست و سایر مؤمنان از نکاح با این زن منع شده اند: خالصه لک من دون المؤمنین.

    پاسخحذف
  19. ارجمند۱۱/۰۳/۱۳۸۹

    انصافا خانم امه الله نظریه عجیب جناب سایه عزیز مبنی بر عدم نکاح زنان پیامبر برای نقل حدیث را بسیار خوب نقد کردند.

    پاسخحذف
  20. عاشقترین۱۱/۰۳/۱۳۸۹

    جناب ناشناس ایمیل شما در یافت شد ولی متاسفانه من تا به حال ایمیل نفرستادم یعنی بلد نیستم برسد تا به جیمیل یه کارایی کردم ببیند جوابتان ارسال شده یا خیر؟

    پاسخحذف
  21. با توکل بر خدا و سلام بر شما ، لا اله الا الله ،

    شما سایه گفته اید : " ارجمند گرامی سلام
    شما اگر غیر از معنیی که همه فهمیدند، چیز دیگری میدانید آنرا بگویید، اما قران میگوید
    إِنَّكَ مَیتٌ وَإِنَّهُمْ مَیتُونَ و زنان پیامبر با ایشان بین 30 تا 40 سال فاصله سنی داشتند پس محتمل بود اکثرا بعد از ایشان بمیرند که همینطور هم شد و یارانش از این آیه همین را فهمیدند که زنان نباید عروسی کنند پس با آنکه آندوره بیوه زود عروسی میکرد عایشه و میمونه و بقیه تا نیم قرن مجرد باقی ماندند که مشابه آن نیست در زنان دیگر مدینه.
    پس آیا ابوبکر و عمر علی و عایشه زبان قران را نمیفهمیدند و شما میدانید؟این از اون حرفهای عجیب و غریب است!!!!!!
    در ضمن پاسخ سوالهای مطرح شده در کامنت اول مرا کسی نداد!
    از لحن نوشته من که ظاهراشاید مودبانه نیست آزرده خاطر نشوید من دوستدار همه شما هستم دوستدار هدایت شما با احترام "

    در پاسخ به شما سایه باید بگویم :

    با استناد به آیات زیر در قرآن ، عیسی حق ندارد چیزی را که گواه بر آن نبوده است گواهی بدهد ، و راستش را می گوید ، یعنی آنچه را که شنیده و دیده گواهی می دهد ،
    و همچنین محمد چیزی را که برآن گواه نبوده است ، خدا برایش می گوید ، و محمد نمی توانسته است آیات خدا را به مردم مدین بخواند ، چون شاهد بر مردم مدین نبوده است ،

    ای سایه ، حال باعث تعجب است که با گواه نبودن تو در زمان محمد و زنانش ، چگونه بر نوع زندگی آنها گواهی می دهی و به اصطلاح تعدادی از اسامی زنان محمد و همچنین مردانی از آن زمان را با نام معرفی می کنی ؟؟؟؟؟!!!!! در صورتیکه هیچکدام از این نامهایی را که شما معرفی کرده ای ، خدا در قرآن ذکر نکرده است!!!!! حال این کار شما یعنی چی ؟؟؟؟؟!!!!! و اگر کسانی بخواهند امثال تو این دروغ ها را بر خدا و رسولش و زنانش ببندند ، آیا دیگر سنگی بر سنگ بند می آید ؟؟؟؟؟!!!!!

    و اذ قال الله يا عيسي ابن مريم ا انت قلت للناس اتخذوني و امي الهين من دون الله قال سبحانك ما يكون لي ان اقول ما ليس لي بحق ان كنت قلته فقد علمته تعلم ما في نفسي و لا اعلم ما في نفسك انك انت علام الغيوب ، مائده ( 116 )

    ما قلت لهم الا ما امرتني به ان اعبدوا الله ربي و ربكم و كنت عليهم شهيدا ما دمت فيهم فلما توفيتني كنت انت الرقيب عليهم و انت علي كل شي‏ء شهيد ، مائده ( 117 )

    ان تعذبهم فانهم عبادك و ان تغفر لهم فانك انت العزيز الحكيم ، مائده( 118 )

    قال الله هذا يوم ينفع الصادقين صدقهم لهم جنات تجري من تحتها الانهار خالدين فيها ابدا رضي الله عنهم و رضوا عنه ذلك الفوز العظيم ، مائده ( 119 )

    لله ملك السماوات و الارض و ما فيهن و هو علي كل شي‏ء قدير ، مائده( 120 )

    و ما كنت بجانب الغربي اذ قضينا الي موسي الامر و ما كنت من الشاهدين ، قصص ( 44 )

    و لكنا انشانا قرونا فتطاول عليهم العمر و ما كنت ثاويا في اهل مدين تتلوا عليهم اياتنا و لكنا كنا مرسلين ، قصص ( 45 )

    و ما كنت بجانب الطور اذ نادينا و لكن رحمه من ربك لتنذر قوما ما اتاهم من نذير من قبلك لعلهم يتذكرون ، قصص ( 46 )

    تذکر : برای بندگان مومن واقعی خدا در بحث ها ، گفتگوها ، مناظره ها و جدالها با دیگر فرقه ها ، استناد به آیات خدا در قرآن حق ، کامل و کافی می باشد ، چون خدا فقط آیات قرآن را از هرگونه تحریف حفظ کرده است ، و خدا برای تحریف نشدن سخنان محمد ودیگران هیچگونه تضمینی را برای حفظ آنها نداده است ،

    ما توفیقی الا بالله .

    پاسخحذف
  22. سلام

    بهتر است قضیه را بهتر مطرح کنم. زنان پیامبر طبق برداشت رایج قبل از وفات رسول مجاز بوده‌اند که از رسول جدا شوند اما بعد از وفات دیگر مجاز به چنین کاری نیستند. باید دلیلی منطقی برای اینکار وجود داشته باشد. تا زمانی که چنین دلیلی پیدا نکنیم در صحت چنین برداشتی می‌توان شک کرد.
    مگر بعد از مرگ رسول چه اتفاقی می‌افتاده که لازم بوده چنین منعی به محمد نبی وحی شود؟

    نظر من فعلی من این است که با استنباطی که از آیات می‌شود، همسران رسول در مقطعی از زمان فیکس می‌شوند و دیگر اجازه تغییر در آنها از سوی خداوند داده نمی‌شود. ما نمی‌دانیم در این مقطع چه شخص یا اشخاصی همسر رسول بوده اند، تفاوتی هم در قضیه نمی‌کند، و آیه منع هم به بعد از این مقطع باز می‌گردد.
    حالا مصلحت چنین حکمی هم (در صورت قبول) هر چه بوده باشد، قطعا محافظت و نگهداری از احادیت رسول نبوده است. چون همسران رسول مبادرت به ثبت احادیث نکرده اند و حجم اندکی از نقل احادیث را به آنان نسبت می‌دهند که مغرضانه و نادرست بودن اکثریت آنها روشن است.

    در مورد ناسخ و منسوخ و دلیل اینکه چرا فلان آیه هنوز در قرآن هست هم جواب ساده است. قرآن مجموعه کامل الهامات رسیده به رسول است و همگی آنها بجز عده‌ایی که در همان زمان حذف یا جایگزین شده اند بی کم و کاست ثبت شده اند. ارزش این الهامات برای رسول و صحابه چنان بالا بوده که حتی آیات مرتبط با زندگی خصوصی رسول را هم فرو نگذاشته اند و آن را چون عزیزی حفظ کرده اند.

    پاسخحذف
  23. امه الله گرامی اول فرمودید که چون مادر امت هستند نباید با آنها عروسی کنند اما در جواب جناب اتریش گفتید بعد از طلاق حق عروسی دارند یعنی بعد از طلاق مادر نیستند؟؟ خب مرگ رسول هم نوعی طلاق بود دیگر! پس چرا منع شدند
    دوم
    چند فرضیه اوردید که بله بخاطر اینکه مبادا فرزند شوهر بعدی به رسول الله منسوب نشود الله به آنها گفت حق عروسی ندارند!!!! که مثل اینکه خودتان هم دانستید خیلی سخن عبثی است زیرا حالا میگویید:
    (( دانستیم که الله ظالم نیست حالا باید جستجو کنیم که چرا زنان را از عروسی منع کرده))
    خب جستجو کنید اما اینکه جستجو میکنیم جواب من نیست من جواب میخواهم که چرا الله اجازه نداد زنان رسول بعد از وفاتش عروسی کنند در حالیکه بعضی از این زنان تا نیم قرن بعد از وفات ایشان زنده بودند ( چون وقت ازدواج خردسال بودند دختر 9 ساله و مرد 53 ساله)
    سوم من میگویم که این دو امر غیر عادی ( ازدواج با خردسال و عدم اجازه عروسی به او بعد از وفات) برای چه بوده است؟ جستجو میکنم یعنی نمیدانم! نمیدانید واضح بگویید نمیدانم تا جواب را من بگویم!
    با احترام

    پاسخحذف
  24. یک سوال :
    جناب احمدی گرامی اینطور نوشته اند:
    ((ای سایه ، حال باعث تعجب است که با گواه نبودن تو در زمان محمد و زنانش ، چگونه بر نوع زندگی آنها گواهی می دهی و به اصطلاح تعدادی از اسامی زنان محمد و همچنین مردانی از آن زمان را با نام معرفی می کنی ؟؟؟؟؟!!!!!))
    آیا بقیه دوستان نیز با او موافقند یا نه؟
    ای احمدی گرامی تو گویا بطور کلی منکر علم تاریخی و میگویی ابوبکر و عمر و عایشه و علی چون نامشان در قران نیست را باید با نام معرفی نکنم
    منکه باور نمیکنم یک انسان چنین بگوید آیا من درست فهمیدم؟ یا زبان فارسی یادم رفته است؟

    پاسخحذف
  25. به هر حال ای دوستان تصور کنید یک ملحد از شما بپرسد که چرا خدای محمد به زنان جوان ظلم کرد و آنها را از لذایذ زندگی برای 50 سال منع نمود جواب شما چیست؟
    میتوانید بگویید خودشان قبول کردند به من و تو چه!
    ولی جواب ملحداین است که الل یه شما ارحم الراحمین است، حالا اگر این زن جوان میخواهد هندو وار زندگی کند( زنان هندوا بعد از مرگ شوهر عروسی نمیکنند )
    باید الله مانع شود نه اینکه خودش چنین قانون ستگرانه ای را بگذارد و آنها را مجبور یا تشویق کند؟ جواب ندارید واضح بگویید تا من جواب را بنویسم اما اینکه بگویید (گویا) اینطور بود یا آنطور بود یا جستجو!!!! میکنیم این جواب نیست
    ان الظن لا یغنی من الحق شیئا
    با حترام

    پاسخحذف
  26. ارجمند۱۱/۰۴/۱۳۸۹

    واتخذ قوم موسی "من بعده" من حلیهم عجلا جسدا (اعراف).
    اگرچه اکثر موارد ذکر "من بعده" در قرآن به معنی پس از مرگ است، اما در آیه فوق این معنی درست نیست. این موضوع در بقره 51 و 92 هم تکرار شده است. قوم موسی "پس از او" گوساله ساختند، اما موسی هنوز نمره بود. بنابراین "من بعده" در قرآن تنها به معنی پس از مرگ نیست و اصرار بر اینکه تنها معنی این عبارت "پس از مرگ" است نادرست است.
    بنا بر این جناب سایه گرامی
    اگر یک ملحد از من بپرسد که چرا خدای محمد به زنان جوان ظلم کرد و آنها را از لذایذ زندگی برای 50 سال منع نمود جواب شما چیست؟ من میگویم این سخنان را از کجا در آورده ای و به خدا منسوب میکنی؟
    شما خود مرتب از تاویلات نادرست و شیعه زدگی انتقاد میکنی، اما در عمل همان کار را انجام میدهی. لم تقولون مالاتفعلون؟
    با احترام

    پاسخحذف
  27. ارجمند۱۱/۰۴/۱۳۸۹

    با تشکر از همه دوستان و خودم(!) که در این بحث مبارک (به قول خانم أمة الله) شرکت کردند، من نظر آقای اترش را منطقیتر از تفاسیر رایج می دانم، هرچند این موضوع باز هم جای بحث دارد.

    پاسخحذف
  28. ارجمند بسیار عزیز پس شما در جواب ملحد میگویید بین محمد و همسرانش اختلاف سنی 40 نبوده و میگویید زنان پیامبر اجازه داشتند بعد از ایشان عروسی کنند!
    در آن صورت شما اصلا مسلمان نیستید یک فرقه جدیدی هستید و ملحد با شما مشکلی ندارد بنده هم با شما مشکلی ندارم چون کافر میشوید با این جمله
    و کافر هم حق زندگی و اظهار نظر دارد بفرمایید این شما و این قران شما و این ما و این قران مسلمانان به دین خود شما هم به دین خود با احترام

    پاسخحذف
  29. احمدی عزیز فرمودید:
    ((ای سایه ، حال باعث تعجب است که با گواه نبودن تو در زمان محمد و زنانش ، چگونه بر نوع زندگی آنها گواهی می دهی و به اصطلاح تعدادی از اسامی زنان محمد و همچنین مردانی از آن زمان را با نام معرفی می کنی ؟؟؟؟؟!!!!! در صورتیکه هیچکدام از این نامهایی را که شما معرفی کرده ای ، خدا در قرآن ذکر نکرده است!!!!! )) پایان نقل قول احمدی

    احمدی عزیز اینکه شما نام زنان و دوستان پیامبر را حتی نمیدانید
    معنیش این است که شما فرقه جدیدی در اسلام هستید و ما با ظهور فرقه های جدید مشکلی نداریم همه آزادند ما تصور میکردیم شما مسلمانید برای همین وارد بحث شدیم با عرض معذرت امیدوارم که موفق باشید و با احترام

    پاسخحذف
  30. قابل توجه قرانی های صادق
    شیعه ها ترفندهای زیادی دارند چند وقت پیش حوزه علمیه قم یک سایت سلفی راه انداخته بود تا با بد دفاع کردن سلفی عا را بدنام کند
    من میدانم گردانندگان این سایت صادقند اما متوجه نفوذی های موذی باشید
    کسی که منکر وجود عایشه و ابوبکر و علی و فاطمه است به این حجت که نامش در قران نیست در حقیقت دارد بد دفاع میکند تا شیعه ها در دین خود محکم تر شوند
    آنروز در تلویزیون نور یکی پرسید آیا باید در هنگام تماشای تلویزیون از مرد گوینده حجاب بگیریم یا نه!!!!!!!!
    طبعا دارد مسخره میکند سنی ها را!!!
    پس باید مواظب این افراد باشید افرادی که برای بد معرفی کردن شما ظاهرا قرانی هسستند ولی حرف های عجیبی میزنند
    حداقل تعارف نکنید و هی قربان صدقه هم نروید عیبش را آشکار بگویید تا خواننده بداند همه با او متفق نیستید
    نصیحتی بود برادرانه دیگر خود دانید
    با احترام

    پاسخحذف
  31. با توکل بر خدا ، لا اله الا الله ،

    آقای سایه ، سلام علیکم ،

    ما توفیقی الا بالله .

    پاسخحذف
  32. سلام

    خانم امه الله، من که نگفتم همسران رسول در زمان حیات ایشان می‌توانستند شوهر دیگری داشته باشند!!!
    قضیه این است که بنابه برداشت رایج از آیه ۳۳:۵۳ همسران رسول در زمان حیات ایشان به راحتی می‌توانسته اند طلاق بگیرند و با مرد دیگری ازدواج کنند، هیچ منعی در اینکار وجود ندارد و تازه در مقطعی و دست کم دو نفر به چنین کاری تشویق هم شده اند:
    «اگر شما دو زن توبه کنيد بهتر است ، زيرا دلهايتان از حق بازگشته است و اگر برای آزارش همدست شويد ، خدا ياور اوست و نيز جبرئيل و مؤمنان شايسته و فرشتگان از آن پس ياور او خواهند بود * شايد اگر شما را طلاق گويد پروردگارش به جای شما زنانی بهتر از شمايش ، بدهد زنانی مسلمان ، مؤمن ، فرمانبردار ، توبه کننده ، اهل عبادت و روزه گرفتن ، خواه شوهر کرده ، خواه باکره» (۵-۶۶:۴)

    یا رجوع کنید به ۳۳:۲۸
    «ای پيامبر، به زنانت بگو : اگر خواهان زندگی دنيا و زينتهای آن، هستيدبياييد تا شما را بهره‌مند سازم و به وجهی نيکو رهايتان کنم» (ترجمه‌ها از آیتی است)


    آقای سایه، ما در مقامی نیستیم که خداوند را زیر سوال ببریم.
    اگر اینطور به قضایا نگاه کنیم خیل کثیری از انسان‌ها از حقوق بسیار اولیه و طبیعی خود در این دنیا محروم شده اند و می‌شوند.
    اما خداوند ظالم نیست و دنیای دیگری برای جبران وجود دارد.
    در مورد همسران رسول حرف و حدیث بسیار است و هیچ سند معتبری نمی‌توان ارائه کرد که رسول در سن ۵۳ سالگی با دختری ۹ ساله ازدواج کرده باشد. از آیات قرآن هم چنین استنباط می‌شود که تا دختری به حد بلوع فکری و جسمی نرسیده باشد به نکاح مرد دیگری در نمی‌آید.
    به فرض که رسول چنان زن‌هایی داشته و به حکم الهی مجبور بوده‌اند ۵۰ سال نه ۱۰۰ سال بیوه بمانند، خب که چه؟ این چه چیزی را ثابت می‌کند؟ اگر این زنان از چنین حکمی ناراضی بودند به راحتی می‌توانستند از آن خارج شوند. در ضمن گفته نشده که اگر بعد از رسول هم ازدواج کنند مرتکب گناه شده اند، در ادامه آیه آمده: «إِنَّ ذَٰلِكُمْ كَانَ عِندَ اللَّهِ عَظِيمًا»

    اگر شما جوابی دارید خوشحال می‌شویم با ما هم در میان بگذارید
    با احترام

    پاسخحذف
  33. آقای اترش سلام
    شما که در این شکی ندارید عایشه دختر ابوبکر صدیق بوده و حتما قبول دارید که عمرش از عمر ابوبکر کمتر بوده حالا 9 ساله 19 ساله 29 ساله صحبت در این است که چرا باید الله بگوید ای مومنان به سایه زن ندهید اینکه سایه مجبور نیست خب نیست اما الله مردم را مجبور کرده که زنان پیامبر را بزنی نگیرند چرا؟ این ظلم چرا؟
    اینکه فرمودید ما در مقامی نیستیم که خدا را زیر سوال ببریم جوابی قانع کننده برای یک ملحد نیست و او در این مقام هست!!!!! من عرض کردم اگر ملحدی از شما بپرسد جوابتان چیست؟
    اینکه میگویید احتمال دارد معنی آیه این نباشد و آن باشد برخلاف قواعد شناخته شده زبان عربی است! خودتان هم این را میدانید اگر شما قواعد زبان عربی را قبول ندارید پس میتوانید( نه) را (بله) تاویل کنید!دیگر من چه بگویم؟ با احترام

    پاسخحذف
  34. سلام آقای سایه

    عده‌ایی در راه خدا و برای رضایت او به میدان جنگ رفته و در جنوانی کشته شده‌اند، عده‌ایی از خانه و کاشانه خود گذشته‌اند و عمری با فقر کنار آمده‌اند، فرزندان مومنانی در راه خدا کشته شده‌اند یا روزگار سختی را پشت سر گذاشته‌اند. عده‌ایی، جوانی تا پیری خود را در زندان به سر آورده‌اند.
    آیا اینان زندگی خود را باخته‌اند؟ گمان نمی‌کنم یک مومن چنین فکر بکند.
    اگر ملحدی نیز از ناملایمات و سختی‌ها و «ظلم»های موجود در دنیا بپرسد و آن را به نبود خداوند تعبیر کند جواب من این خواهد بود که در دین الهی «عالم ما» یک عالم کامل و بی نقض نبوده و نیست. اینجا بهشت نیست که عاری از بدی و زشتی باشد. این عالم گذراست و به کسی هم ظلم نمی‌شود چون هم در این عالم و هم در عالمی دیگر ظلم‌های رفته بر یک یک انسان‌ها جبران می‌شود.

    در مورد زنان رسول هم شروطی از طرف خداوند مطرح شده (به سوره احزاب و آیات ۲۸ به بعد رجوع کنید)، هرکسی که با این شروط موافق نبوده به راحتی می‌توانسته از رسول طلاق بگیرد تا دیگر همسر رسول نباشد. زنان رسول آن عده که بعد از شروط باقی مانده‌اند آگاهانه باقی مانده‌ و شروط را پذیرفته‌اند. به آنان هیچ ظلمی نشده است و ازامتیازات خاصی هم برخوردار بوده‌اند مثلا بنابه ۳۳:۳۱ دو برابر دیگر زنان در مقابل عمل صالح پاداش می‌گیرند.

    گفتم که ما در مقام پرسش نیستیم: ۲۱:۲۳
    «او در برابر هيچ يک از کارهايی که می کند، بازخواست نمی شود ولی آنان بازخواست می شوند.»
    اینکه چرا الله چنین چیزی گفته لابد حکمتی داشته، هرچند من و شما و یک ملحد نتوانیم آن را درک یا هضم کنیم.

    پاسخحذف
  35. سلام بر شما آقای اترش
    اینکه فرمودید زنان پیامبر آن زندگی را خودشان پذیرفتند حرف کاملا درستی است، اما این سوال همچنان برقرار است که چرا الله آنچنان زندگانیی را برایشان خواسته است شما میگویید حکمتش را نمیدانیم و لازم نیست بدانیم،
    من میگویم حکمتش را میدانم و لازم است بدانیم
    عرض من این است که آنوقت ها دوربین فیلم برداری و ضبط صوت نبوده وچون ده سال زندگی رسول در مدینه برای همه تاریح در همه جاها مهم بوده ( حالا در این سایت هم سایه آن ده سال است) الله خواسته دوربین های بیشتری آن ده سال را ثبت کنند برای همین به رسول الله زنهای جوان و متعدد داده تا آن وقایع ثبت شوندو تا دیرتر بمیرند چرا؟ چونکه الله خواسته آن دوربین ها 50 سال وقایع ثبت شده را پخش کنند
    و گفته عروسی نکنند دنبال زینت نروند چرا برای اینکه دوربین فقط برای یک کار باشد و به آنها بچه هم نداده تا متوجه یک کار باشند و خانه اشان کنار مسجد مرکز سیاسی بوده تا همه وقایع ثبت شود
    اینکه بگوییم حکمتش را نمیدانیم ما را از زخم زبان ملحدین و شکاکین نجات نمیدهد
    اما قرانی ها چون با حدیث مخالفند از این دلیل من وحشت دارند زیرا بنیان عقاید آنها را در هم میریزد
    پس جوابشان شبیه حرف شیعه هاست که وقتی گیر میکنند میگویند امام زمان برای مصلحتی نامعلوم پنهان است!!! و لازم نیت بدانیم چرا!
    با احترام و تشکر

    پاسخحذف
  36. و بدانید که به هرحال عقل میپرسد و بعد به رسول الله شک میکند که زبانم لال شاید خودخواه و حسود بوده که اجازه نداده زنانش چون زنان دیگر بعد از وفاتش عروسی کنند و بعد انسان شک میکند که آیا قران کلام الله است یا ساخته بشر!
    پس یافتن پاسخ هر اشکالی لازمی است اینکه صرفا بگوییم حکمتش را نمیدانیم میتواند جواب هرسوال مشکلی باشد و این شیوه باب دندان شیعه هاست با تشکر

    پاسخحذف
  37. أمة الله۱۱/۰۴/۱۳۸۹

    سلام

    سايه ی گرامی مروری به نظرات شما و دیگران خواهم داشت تا ببینم با چه کسی موافق یا مخالفم.

    و البته ما عادت قربان صدقه هم رفتن نداریم!

    این را همه میدانند که در این وبلاگ آنقدر اختلاف نظر هست که بعضیها تعجب میککند که چگونه زیر این سقف جمع شده اند!

    میگویم :

    خواست الهیست که حق جویان یک جا جمع شوند تا با تدبر و تحقیق دین الله تعالی را شناسایی نمایند و دفاع به حق.

    الله ولي ما و شما

    پاسخحذف
  38. پس اسلام وامدار زنان رسول است و بدون ایثار و از خودگذشتگی آنان در حفظ احادیث، دین از بین می‌رفت. این دوربین‌های موجود در زوایای خصوصی زندگی رسول بوده‌اند که با ضبط زندگی رسول، اسلام را زنده نگهداشته اند، نه حافظان قرآن و مومنین و نه حتی راویان احادیث و امثال بخاری‌ها.

    پس «معنیش این است که شما فرقه جدیدی در اسلام هستید و ما با ظهور فرقه های جدید مشکلی نداریم همه آزادند ما تصور میکردیم شما مسلمانید برای همین وارد بحث شدیم با عرض معذرت امیدوارم که موفق باشید و با احترام»

    پاسخحذف
  39. الحمد لله رب العالمین.

    سلام به همه خواهران وبرادران ایمانی.


    کسانی که درراه خدا کشته می شوند،پیرو جوان،زن وکودک،را مرده محسوب نکنید.

    آنها زندگان هستند درنزد خداوند.


    نبی ما(محمـــــــــد) ازجان مومنان اولی تراست،وزنان او مادران مومنان هستند.


    دو مطلب فوق ودو موردبالا،دو امتیاز ودو ویژگی هستند که خداوند برای ترفیع درجه اشخاصی آنها را به دوگروه خاص ،اهدا فرموده است.

    گروه اول با گذشتن ازجانشان،زندگان همیشه جاوید ،خوانده شده وگروه دوم (زنان پیامبر) ،باگذشتن ازشوهرهای متعدد،
    مادران مومنین،
    خوانده شده اند.

    مردگان درراه خدا،که انتخاب آگاهانه داشته اند،
    رفتن زودهنگامشان ازدنیا را،

    ظلم برخویشتن نمی شمارند.

    وزنانی هم که به افتخار«مادر»شدن برهمه مومنین رسیده اند،

    محروم بودن ازازدواج مجدد را،کسرشان وظلم برخویشتن نمی شمارند.

    زنی که باهمچون شخصیتی «ازدواج»نموده که ملیاردها مسلمان،آرزوی دیدار لحظه وساعتی بااوبودن را دارند،وحاضرندتمام عمرشان را درعوض ساعتی ملاقات با «او» صلی الله علیه وسلم ،عوض کند!

    اگرچندسال باقی مانده عمرش راهم مجرد زندگی کند،هرگزخودش را مظلوم وستمدیده

    احساس نمی کند!


    قصد وغرض برادرمان سایه راازطرح این شبهه نازیبا نمی دانم،که فقط خداوند

    علیم بذات الصدور

    است.ولی هرچه که هست خداکند که خیر باشد و

    ازمکرهای نوادگان برحق ابن سبای یهودی ،نباشد.


    که بنده دراین مدتهای مدید،ازمکارگی نوادگان ابن سبای یهودی،برای ازهم پاشانیدن مجتمعات اسلامی،زیاد دیده ام.



    زنان رسول خدا مخیّر شده اند که،رسول خدارا ترک گفته وپی دنیا ولذایذآن بروند..

    یاالله ورسولش را انتخاب کرده وباچشم پوشی ازلذایذ زودگذردنیوی به افتخار بزرگ«مادر» همه مومنین ومومنات دست یابند.



    که به نظرما مسلمانان «ظلم» نیست بلکه دست یابی به فوز عظیم است.


    شما برادرگرامی سایه عزیز،

    اگراین راظلم بدانید،پس ازمسلمانان نیستید!

    چون مسلمانان این را ظلم نمی دانند.


    خداوندایمانتان راتباه نسازد.


    بااحترام.

    پاسخحذف
  40. أمة الله۱۱/۰۴/۱۳۸۹

    دوستان گرامی

    سلامی دوباره

    نه تعارف نه برچسپ های مختلف بهم دادن.

    ما اینجا جمع شدیم برای اینکه اعلام کنیم اسلام حقیقی زشت و معیوب نیست که از به چالش کشاندن امور متعلق به دین یا منسوب به دین ابراز شرم یا وحشت کنیم.

    پاسخحذف
  41. أمة الله۱۱/۰۴/۱۳۸۹

    آصف عزیز دست نگخه دار برادرم!

    اول سلام

    دوم اینکه سایه از بهترین افرادیست که شناختم ایشان را.

    غیرت ایشان به دین را و اخلاصشان را در راه دین شناختم

    از هم دل گیر نشوید که فتنه و حیله ی شیطان است.

    استغفرالله لي و لكم.

    پاسخحذف
  42. أمة الله۱۱/۰۴/۱۳۸۹

    با اجازه كمى مشغوليت داشتم.

    به وفت وارد بحث خوبتان مى شوم.

    منتظرم سخنان استادانمان كامل شود.

    پاسخحذف
  43. أمة الله۱۱/۰۴/۱۳۸۹

    سايه ى عزيز قصد دارد سؤال را متوجه ى افرادى كند كه به قرآن به عنوان تنها منبع و مصدر شريعت ايمان دارند و اهميتى به روايات و احاديث ندارند.

    من سايه ى ارجمند را مى شناسم اين روش او در بحث است.

    بگونه ای ابتدا بحث می کند گویا دارد از زبان مخالفش سخن میگوید!

    پاسخحذف
  44. أمة الله۱۱/۰۴/۱۳۸۹

    دوستان

    اگر ما منسوب به اسلام نتوانیم با هم بحث کنیم چه انتظاری از ناخودیها داریم!؟

    شما را به خدا

    بجای خدا بر مسند قضاوت بر خلقش ننشینیم و حال خلق را به خالقشان واگذاریم.

    بهتر است با محبتی خدایی برای هم دل بسوزانیم و دستان نیازمند را بگیریم.

    مگر رسول الله بر قوم جاهل و مشركش حريص و دلسوز و مهربان نبود كه آنان را بسوى نور دعوت كرد؟

    پاسخحذف
  45. به اتریش محترم
    بله عزیز مسلمانان وامدار زنان رسول هستند و اجر آنها پیش الله محفوظ است . بدان و اگاه باش که بخاری هم مدیون عایشه است زیرا اگر عایشه صدیقه احادیث را نقل نمیکرد بخاری نمیتوانست جمع کند
    اما اینکه بخث با من را خاتمه شده دانستید این بهترین سخن شما بود با تشکر و احترام خدا حافظ شما

    پاسخحذف
  46. أمة الله۱۱/۰۴/۱۳۸۹

    سایه عزیز

    شما را کسی به اسلام عزیز دعوت نکرده جز وجدان و فطرت پاک خدایی تان.

    پس شما مدیون الله هستید که شما را به دین پاکش هدایت فرموده و حالا باید قسمتی از این دین و حق را ادا کنید که دعوت برای دینش است.

    کجا قهر میکنید آقایان!؟

    پاسخحذف
  47. آصف عزیز سلام علیکم
    هر چند مرا از اولاد ابن سبا گمان کردی اما باز از غیرت تو برای اسلام خوشحالم فقط غمگینم که چرا متوجه منظورم نشدی با توضیح خانم امه الله شاید گوشی دستت آمده باشد
    عزیزم حداقل تو بگو ببینم که حرف من چه عیبی دارد وقتی که میگویم اینکه الله زنان رسول الله را از لذایذ دنیا محروم کرد یک دلیلش این بود که احادیث پیامبر بهتر حفظ پخش شود زیرا ده سال اخر زندگی پیامبر در تاریخ اینده بشدت تاثیر داشت
    و یادت باشد که ملحدین میگویند چرا پیامبر زنان خرد سال گرفت و چرا نسبت به آنها این قانون را گذاشت هیچ پادشاه مهمی برای ملکه این قانون را نمیکذارد که بعد از من عروسی نکن به سایت های زنادقه مراجعه کنید ببینید چه غوغایی است
    من الحمدلله از اهل سنت و جماعت هستم و احادیث صحیح رسول پیش من واجب الاطاعه هتند موفق باشید

    پاسخحذف
  48. خانم عزیز امه الله
    از حوصله شما متعجب و متشکرم حقیقت دلم نمیخواهد دوستانتان را بیازارم اما وقتی احمدی عزیز میگوید وجود عایشه را ثابت کن!! از کوره در رفتم فکر کردم دارد مرا مسخره میکند!
    همه که مثل شما پرحوصله و مهربان و خوشبین نیستند
    با عرض معذرت از همه هدف توهین نیست والله هدفم توهین نیست

    پاسخحذف
  49. أمة الله۱۱/۰۴/۱۳۸۹

    راستی چرا بزرگان زودتر عصانی می شوند بعد به کوچکترها ایراد میگیرند که ناصبورند!!

    پاسخحذف
  50. أمة الله۱۱/۰۴/۱۳۸۹

    سايه ى عزيز

    براى همين معرفى شما از ابتدا ضروريست.

    فقط من هم از اين تهديد و قهر كردنها كمى حوصله م سر مى رود و الا هرکه هرچه می خواهد دل تنگش بگوید!

    استادگرامی

    من هم در بحث به قول شما شاید ماست مالی کردن بلد باشم! پس باید مواظب باشید و دلگیر نشوید!

    درضمن دوستان این وبلاگ همه در بحث جدی هستند اما کسی را رجیم ! نمی کنند!

    امیدوارم شما اگر اشتباهی از ما دیدید اصلاح بفرمایید.

    پاسخحذف
  51. أمة الله۱۱/۰۴/۱۳۸۹

    دوستان گرامی

    سایه ی گرامی با وجود مشغله های بسیارشان دعوت مرا به اینجا پذیرا شدند و این منتهای لطف ایشان است .

    همیشه آرزویم جمع اهل ایمان و اخلاص و تقوی بوده و خواهد بود.

    همین امشب به خواهرم ساحل میگفتم: هرچند داریم مذهب گرایی را به باد انتقاد می سپاریم و دهها علل و عیب میگیریم اما اعتراف حق این است که بسیاری از اخلاق زیبا را از محیط خوب مذهبی مان آموختیم.
    ایمان محبت به خدا و کتابش و تمامی سخنان وحی شده بر مرد زمینی که امام و پیشوای ملتی جاهل و مشرک شد تا آنان را بسوی نور هدایت نماید.

    پس مذهبیت در درون خود مایه های خوبی دارد که در انسانهای پاکی مانند سایه به خوبی مشاهده کرده ام.

    و ما در این جمع با تمامی اندیشه های خود و دیگران بسوی درک بهتر دین خدا به گفتگو نشستیم.

    خداوند متعال خودش به تزکیه ی جانها وعده فرموده است.
    پس از ذات مقدسش خواهان تزکیه ی نفسهایمان باشیم.

    پاسخحذف
  52. الحمد لله رب العالمین.

    این چندروزه،آنقدر ازحوادث تلخ تایباد،دلم گرفته وغمگینم که دل ودماغ شرکت درهیچ بحثی راندارم.

    بعدازمطلبی هم که درجواب برادرسایه نوشته بودم،یکی دوبار «توضیحات» تایپ کردم که نمی دانم چرا بلاگر،ثبت نکرد!

    آنقدرازاحفادابن سبای یهودی،ترفند ونیرنگ دیده ام که می ترسم برادرم هم،گول آنهارا خورده باشد!


    این فرضیه که «مادران مومنین» ازازدواج مجدد بخاطر حفظ حدیث ،منع شده اند را هرگز قبول ندارم.



    اینکه عده ای اززنان مسلمان،بخاطرازدواج با پیامبرخدا ورسیدن به شرف والای «ام المومنین» ازازدواج مجدد محروم شده اند،
    پس مورد «ظلم» قرارگرفته اندراهم قبول ندارم.

    وگذشتن ازازدواج مجدد وسایر لذایذ دنیوی بخاطر انتخاب الله ورسولش را هرگز ،تظلّم نمی دانم وعین فوزوسعادت می دانم.



    واما برادرگرامی سایه عزیز!


    اگرنظرملحدین را بخواهی،آنها برای تعدد ازواج پیامبرهم هزاران بهانه گرفته وصدها افترا می بندند!

    می شود این تعدد ازواج را هم پای نگرانی پیامبر ازعدم ثبت احادیث گذاشت؟؟

    ازدواج پیامبر با صدیقه کبری درسن 9سالگی را هم قبول ندارم ومنابع تاریخی ای می شناسم که آن را رد می کنند.


    درفرصتی مناسب تردرخدمت دوستان قرارخواهم گرفت.

    به مشیئت خداوند.





     

    پاسخحذف
  53. بسم الله الرحمن الرحیم،سلام علیکم
    و قولوا للناس حسنا ، و لو کنت فظا غلیظ القلب لانفضوا من حولک .
    اگر خود من مقبول باشم،شهادت میدهم به غیرت مذهبی و ایمانی برادر مومن و مهاجر فی سبیل الله سایه عزیز.موفق باشید. مسلم

    پاسخحذف
  54. اللهم صل و بارک علی محمد و علی آل محمد..

    درود بر آل محمد معاصر که اینجا بر سر سفره قرآن جمع شده اند.

    از اینکه مدتی فقط نظاره گر بوده ام (با موبایل) و نتوانستم در بحث شما شرکت داشته باشم عذرخواهی می کنم و توفیق همه را از صاحب اختیار عالمیان می خواهم.

    سلامی مخصوص هم خدمت آصف عزیز و اترش عزیز و سایه عزیز و بهرام ورجاوند عزیـــــــــــز.

    و اما منصور گرامی، آیا جیمیلی که براتون فرستادم دریافت نمودید؟ الان با همون جیمیل می توانید پست جدید بگذارید.

    آصف عزیز شما چطور؟


    استاد ورجاوند و سایه محترم، اگر آدرس جیمیلتان را لطف بفرمایید، می توانید به جمع نویسندگان بپیوندید و محفل ما را گرم تر و نورانی تر و آوایی تر کنید.

    در ضمن دوستان بازدیدکننده موافق و مخالف، اگر در لود (باز شدن) سایت، کندی و سنگینی احساس می کنند بفرمایند خبر بدهند تا قالبی سبکتر و سریع تر از این انتخاب کنیم.



    و سلامی ویژه هم خدمت جمع کننده این جماعت هم نوا، امـــــــــــة الله بزرگوار.



    سبحان ذی الجبروت و الملکوت و الکبریاء و العظمه.

    پاسخحذف
  55. عرض ارادت و ادب و عاطفه خدمت ارجمند

    و مسلم

    و همه نظاره گران دردمند موافق و مخالف..

    پاسخحذف
  56. عاشقترین۱۱/۰۵/۱۳۸۹

    فقط جهت حضور وغیاب.ومن یتوکل علی الله فهو حسبه

    پاسخحذف
  57. عاشقترین۱۱/۰۵/۱۳۸۹

    دوستان بیاییم از منظور تراشی برای خالق بزرگ دست برداریم.خدا خودش منظورش را بهتر می داند................

    پاسخحذف
  58. عاشقترین۱۱/۰۵/۱۳۸۹

    اول به خود میگویم بعد به انکه گاهی چون من اندیشه کند.قبل از تند روی .لحظه ای بیاندیشم اول برادریمان راثابت کنیم بعدتقاضای میراث کنیم.اول اخلاقمان را (تاحدودی هم که شده) قرانی کنیم .سپس بااذرخشی قرانی در دل شبهای تارازپهنه پنهان پدیدارشویم بخواهیم که خواستن توانستن است ولیس للانسان الاماسعی
    الله اکبر

    پاسخحذف
  59. فرض کنید خامنه ای بسرطان مبتلاست و میداند ده سال بیشتر زنده نیست، بعد بیایید تند تند 8 زن جوان بگیرد و در حالیکه میداند این زنان جوان بعد از او بین 40 تا 50 سال زندگی خواهند کرد ناگهان اعلام میکند که ای زنان اگر مرا میخواهید باید حرفهایم را گوش کنید و اگر طلاق میخواهید راه برایتان باز است زنها میگویند نه عزیز من ترا میخواهیم دنیا را نمیخواهیم خامنه ای میگوید پس حق ندارید بعد از مرگ من عروسی کنید و باید که مثل پاپ ها و کشیش ها و راهبه های مسیحی تا آخر عمر بیشوهر بمانید زنها البته قبول میکنند آما آیا این قانون با وجود رضایت زنان عادلانه است؟
    دولت هند میگوید عادلانه نیست در قانون هندوها زن هندو باید همراه شوهر خود بمیرد و سوزانده شود هستند زنان مومنه هندویی که با رضایت قبول میکنندکه بسوزند، اما حکومت نمیگذاردو به مراسم حمله میکند و زن را دستگیر میکند بنظر شما قانون حکومت ظالمانه است یا قانون هندویسم؟
    ما اگر حکمتی در وراء منع زنان جوان پیامبر از عروسی آنهم به مدت 47 سال برای ( عایشه) و 50 سال برای (ام سلمه) و 52 سال برای (میمونه)نداشته باشیم این قانونی ظالمانه است هرچند که خودشان راضی باشند مثل رضایت زن هندو برای سوختن آقای آصف عزیز مثال شهید را دادند بله شهید در وراء شهادتش حکمت معلومی است اما برای منع راهبه های مسیحی و زنان پیامبر از یک حق طبیعی و لازم چه حکمتی نهفته است؟
    حکمت را من گفتم اما شما از روبرو شدن با حقیقت وحشت دارید!

    پاسخحذف
  60. این هم هدیه امروز من برای شما خواهران و برادران مدعی پیروی از قران:
    قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی یحْبِبْكُمُ اللَّهُ
    قُلْ أَطِیعُوا اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّ اللَّهَ لَا یحِبُّ الْكَافِرِینَ
    شیعه ها ادعای پیروی اهل بیت را دارد اما ادعا کافی نیست ای دوستان قرانی
    و آیات قران جلوی چشم شماست پس چه میگویید
    و

    پاسخحذف
  61. ناشناس۱۱/۰۵/۱۳۸۹

    قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی یحْبِبْكُمُ اللَّهُ
    قُلْ أَطِیعُوا اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّ اللَّهَ لَا یحِبُّ الْكَافِرِینَ

    تنها ادعای پیروی اهل بیت نیست&بلکه اطاعت از رسول است وپیروی از اهل بیت &وهمین پیروی از اهل بیت رسول&مصداق اطاعت از رسول است.

    با احترام

    پاسخحذف
  62. جناب ناشناس
    الله فرمود اطاعت از رسول! نفرمود اطاعت از اهل بیت رسول! آیا شما گمان میکنید الله حرف زدن خود را بلد نبود؟
    آری فرمود از دانایان بپرسید، اما پرسیدن به معنی اطاعت نیست، ما هم از اهل بیت میپرسیم عایشه صدیقه مصداق اول اهل بیت است

    و خوب است بدانی که شیخ الاسلام ابن تیمیه عقیده داشت اگر اهل بیت در موضوعی متفق باشند ان موضوع واجب الاطاعه است زیرا حتما از رسول الله رسیده گرنه محال است که همه اشان اشتباه کنند
    اما شما تقی و نقی را اهل بیت میدانید و عایشه و حفصه را نمیدانید! عجیب نیست؟! نه نیست! عجیب اینقدر عجیب نیست که کار شما عجیب است با احترام!

    پاسخحذف
  63. ارجمند:
    ظاهراعیسی ازدواج نکرده است و شاید علت آن هم این بوده که بنا به منابع مسیحی دعوت او از سی تا سی و سه سالگی بودو سپس اعدام شد و شاید اگر فرصت بیشتری داشت ازدواج می کرد. عدم ازدواج در سنت مسیحی مخصوصا برای راهبه ها یک ارزش و یک الزام تبدیل شده است و قرآن مسلما به این سنت اعتراض دارد. راهبه ها حق ازدواج ندارند و اخلاقا معتقدند که راهبه نمی تواند محبت خود را بین خدا و شوهر تقسم کند. این سنتهای نامعقول مسیحی را در آخرین بحث سایت توحید در موضوع حجاب بیان کرده ام.
    محمد اهل رهبانیت مسیحی نبود و بلکه در جهت خلاف آن عمل می کرد. پیامبر زنان متعددی گرفت چون مانند هر مرد دیگری به زنان علاقه داشت. قرآن آنگاه که پیامبر را از ازدواج بیشتر منع می کند می گوید "حتی اگر از زیبایی آنها خوشت بیاید" دیگر نباید زن بگیری: ولو أعجبک حسنهن. هیچیک از دلایلی که ما میتراشیم مانند مرتبط کردن این ازدواجها با گسترش اسلام، در قرآن نیامده است و اگر هم این دلایل درست باشد در درجه دوم اهمیت قرار میگیرد.
    پیامبر با وجوداینکه زنان بسیار گرفت، در تبلیغ اسلام مشکلی نداشت. من نمی دانم چگونه آقای سایه این دو موضوع را به هم مرتبط می کنند. اگر استدلال ایشان درست باشد پیامبر خود نیز باید زن نمی گرفت تا راحتتر بتواند به تبلیغ اسلام بپردازد. بخشی از وقت پیامبر مسلما صرف رسیدگی به امور خصوصی خانواده و زنان می شد.
    اینکه بگوییم کسی ازدواج نکند تا بهتر بتواند دین را تبلیغ کند بیان همان رهبانیت مسحی است و آقای سایه با این نظریه نامعقول، رهبانیت را بیزنان پیامبر اثبات می کنند.

    پاسخحذف
  64. ارجمند۱۱/۰۵/۱۳۸۹

    اصلاح خط آخر
    رهبانیت را برای زنان پیامبر اثبات می کند

    پاسخحذف
  65. ارجمند۱۱/۰۵/۱۳۸۹

    آقای سایه بالاخره نگفت که چرا "من بعده" فقط یعنی پس از مرگش و همچنان راجع به 40 -50 سال پس از مرگ پیامبر و ظلم به زنان سخن می گوید. شما اول اثبات کن که من بعده یعنی پس از مرگش.

    پاسخحذف
  66. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ، سلام علیکم
    فَلَا تَضْرِبُوا لِلَّهِ الْأَمْثَالَ إِنَّ اللَّهَ يعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ(النحل/74)
    پس، براي خدا امثال نزنید! خدا مي‌داند، و شما نمي‌دانيد.
    اشکال اساسی برادر عزیزمان سایه گرامی عمل نکردن به این آیه مبارکه است.مثل آقای قرائتی می ماند،مرتب و مکرر مثال میزند!!!( در مثل مناقشه نیست).
    برادر جان در مثل هم قیاس خامنه ای با پیامبر درست نیست !زیرا پیامبر که میل و نظر خودش را نگفته،وحی را ابلاغ کرده است.این کار شما اجتهاد در مقابل نص قرآن است و باطل.

    جناب سایه قبل از زدن مثال هندوها،استدلالشان این بود که معلقه بودن زنان پیامبر اکرم بعد از ایشان، اگر حکمت عالیه نداشته باشد،ظلم است و ما در مقابل کفار و ملحدین،مات و مبهوت می مانیم و جوابی نمی توانیم بدهیم.ایشان هم که نگران غلبه ملحدین بر مومنین است،در تاریخ و سیره و غیره اجتهاد کرده و مثل ارشمیدس کشف کرده که ایها الناس یافتم،حکمتش نقل حدیث بوده(جلّ الخالق).وعلمای رجال و درایه چه غافل بوده اند که در هنگام نقد و بررسی حدیث،نفهمیده اند که یکی از شروط نقل حدیث و صحتش،مطلقه و بیوه و ابتر بودن و در خانه نشستن است!!!
    و با این کشفشان چنان مشت محکمی به دهان کفار و ملحدین زدند که هنوز نفهمیده اند از کجا و چه خورده اند.و چون مصداق مومنند و "المومن کیاس"،در آن واحد با یک مشت حساب ملحدین و شیعه و از همه مهمتر گروهک موسوم به قرآنیان(یعنی امثال این حقیر را )با هم رسیدند و با یک تیر چند هدف اساسی زدند،استفاده بهینه از امکانات!!!
    عجیب است که خود ایشان حاضرند برای آنچه که راه خدا تصور می کنند(و شاید اشتباه هم باشد)جان و مال خود را بدهند یا به زندان و تبعید روند و این را ظلم نمی دانند و به مومن و ملحد اجازه فضولی نمی دهند،ولی اگر زنان پیامبر با کمال میل و بدون اکراه،راه خدا(نه توهم و تخیل)را،انتخاب کردند،ظلم است!!! يا أَيهَا النَّبِي قُلْ لِأَزْوَاجِكَ إِنْ كُنْتُنَّ تُرِدْنَ الْحَياةَ الدُّنْيا وَزِينَتَهَا فَتَعَالَينَ أُمَتِّعْكُنَّ وَأُسَرِّحْكُنَّ سَرَاحًا جَمِيلًا(الأحزاب/28)اي پيامبر! به همسرانت بگو: «اگر شما زندگي دنيا و زرق و برق آن را مي‌خواهيد بياييد با هديه‌اي شما را بهره‌مند سازم و شما را بطرز نيکويي رها سازم!
    زندگی کردن و همجوار رسول و نبی خاتم بودن،معامله با الله متعال و مشتری بهشت شدن:وَإِنْ كُنْتُنَّ تُرِدْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالدَّارَ الْآخِرَةَ فَإِنَّ اللَّهَ أَعَدَّ لِلْمُحْسِنَاتِ مِنْكُنَّ أَجْرًا عَظِيمًا(الأحزاب/29)
    و اگر شما خدا و پيامبرش و سراي آخرت را مي‌خواهيد، خداوند براي نيکوکاران شما پاداش عظيمي آماده ساخته است.» ،و قید چند صباح زندگی با تحفه های نظنزی همچون من و جناب سایه را زدن،واقعا ظلم است؟؟؟!!!
    اگر سعادت عظیم نباشد(که هست)مسلما ظلم نیست.
    ضمنا با این استدلال نوبرانه برادر سایه،لابد ملحدین ساکت شده و بیوه و مطلقه و معلقه بودن زنان جوان را،چون قرار بوده حدیث نقل کنند،دیگر ظلم نمی دانند؟احتمالا این ملحدین در عین الحاد،اهل حدیثند!!!و نقل حدیث را لازم و واجب میدانند و دیگر اعتراض نمی کنند!!!فَأَينَ تَذْهَبُونَ؟ فَبِأَي حَدِيثٍ بَعْدَ اللَّهِ وَآياتِهِ يؤْمِنُونَ
    تدبر در حکمت این دستور،نه تنها اشکالی ندارد بلکه پسندیده نیز هست.ولی به بهانه درک حکمت امر و نهی الهی نباید آسمان و ریسمان را به هم بافت.جالب است که قرآن می فرماید:فَإِذَا طَعِمْتُمْ فَانْتَشِرُوا وَلَا مُسْتَأْنِسِينَ لِحَدِيثٍ إِنَّ ذَلِكُمْ كَانَ يؤْذِي النَّبِي...و وقتي غذا خورديد پراکنده شويد، و (بعد از صرف غذا)برای طلب حدیث ننشینید اين عمل، پيامبر را ناراحت مي‌نمايد(ولی بنا به اجتهاد برادر سایه،بعد از پیامبر اگر طلب حدیث از زنان رسول الله شود پیامبر نه تنها ناراحت نمی شود،که خوشحال هم میشود!!!)ادامه دارد...

    پاسخحذف
  67. ادامه مطلب :
    از نظر من،یکی از دلایل این دستور،مطرح نشدن زندگی زناشوئی و شخصی رسول الله است.اگر زنان رسول الله بعد از ایشان ازدواج میکردند،یا به میل خودشان یا به اصرار همسرانشان،ممکن بود از زندگی خصوصی زناشوئی با رسول الله سخن گویند و اموری را برملا کنند.مراعات غیرت پیامبر شده است.وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَاسْأَلُوهُنَّ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ ذَلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَقُلُوبِهِنَّ وَمَا كَانَ لَكُمْ أَنْ تُؤْذُوا رَسُولَ اللَّهِ... و هنگامي که چيزي از آنان[همسران پيامبر] مي‌خواهيد از پشت پرده بخواهيد؛ اين کار براي پاکي دلهاي شما و آنها بهتر است! و شما حق نداريد رسول خدا را آزار دهيد.
    وَمَا كَانَ لَكُمْ أَنْ تُؤْذُوا رَسُولَ اللَّهِوَلَا أَنْ تَنْكِحُوا أَزْوَاجَهُ مِنْ بَعْدِهِ أَبَدًا...و شما حق نداريد رسول خدا را آزار دهيد، و نه هرگز همسران او را بعد از او به همسري خود درآوريد.
    و معنی صحیح ابدا،تا موقع مرگ زنان نیست،بلکه تا زمان مرگ رسول الله است مثل:وَبَدَا بَينَنَا وَبَينَكُمُ الْعَدَاوَةُ وَالْبَغْضَاءُ أَبَدًا حَتَّى تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَحْدَهُ...و ميان ما و شما عداوت و دشمني هميشگي آشکار شده است؛ تا آن زمان که به خداي يگانه ايمان بياوريد!وَلَا يتَمَنَّوْنَهُ أَبَدًا بِمَا قَدَّمَتْ أَيدِيهِمْ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ :ابدا یعنی تا زمانی که زنده هستید.
    البته بعد از مرگ رسول الله ازدواج بر آنها واجب نیست و اگر نقل صحیح و معتبری باشد که زنان رسول الله بعد از آن هم ازدواج نکرده اند،به میل خودشان بوده است.

    پاسخحذف
  68. سلام

    استدلال بدون منطق و اعتبار که کاری ندارد.
    طبق احادیث (که مجتهدین احادیث فقط از آنها باخبر اند)، اگر زنی در دنیا چند شوهر کند در آن دنیا نصیب شوهر آخر می‌شود. خب زنان رسول هم از این قاعده استثنا نبوده‌اند و خدا هم حوصله دعوا بر سر زن را در آن دنیا نداشته، خواسته با این حکم زنان رسول هم در آن دنیا بی حرف و حدیث نصیب حضرت شوند.


    آقای سایه، برای مقبولیت نظریه خود لازم است که ثابت کنید نه تمام که حجم اصلی احادیث را زنان رسول حفظ کرده‌اند. شما نخست مدرکی یا شواهدی ارائه بدهید (مثلا بگویید بخاری در حقیقت یکی از زنان رسول بوده، یا آنچه زنان رسول حفظ کرده‌اند آدرس بدهید) بعد ادعای حل مسئله کنید.

    آخر کدام آدم عاقل بر روی دختر نوجوان و زن جوان برای حفظ و از بر کردن حرف‌هایش آن هم برای نسل‌های بعدی حساب باز می‌کند؟ اصلا چه لزومی به چنین کاری است؟ خامنه‌ایی شما برای چنین قصدی می‌تواند از هزاران سرسپرده کوچک و بزرگ خود استفاده کند مگر اینکه بخواهد دوربین‌ها لحظاتی را هم که با زنان اش خلوقت می‌کند ضبط کنند.

    آقای سایه، محمد نبی اله نبود

    پاسخحذف
  69. أمة الله۱۱/۰۵/۱۳۸۹

    سلامى به زيبايى نور خدايى.

    دوستان

    بحث به مرحله ى زيبايى رسيده و دلم نمى آيد الآن جمع بندى كنم.

    منتظر سايه ى عزيزم تا جواب اين چند تا ایراد و بهانه های بروبچه های وبلاگ و مهمانانش را بدهند و وارد مرحله ی بعدی بحث ناسخ و منسوخ شویم.

    از تک تک همراهان گرامی و عاشقترین کمال تشکر را دارم که بمانند من منتظرند بزرگان سخنانشان تمام شود و سپس با احترام دست بلند کرده و حرفهایشان را بگویند.

    با اجازه دوستان.

    الله معنا و معکم.

    پاسخحذف
  70. سلام علیکم و با تشکر فراوان
    ایرادها زیاد شد من به اندازه توانم جواب میدهم البته درباره یک موضوع فقط
    ولی لطفن کسی منتظر من نباشد و هرکس نظرش را بگوید
    از نظر من شما قرانی ها یک مشکل عظیم دارید که اگر قران بگوید آب و این مطابق هوای نفس شما نباشد فورایکیتان معنی میکند آب یعنی نان!! یکی دیگر معنی میکند خورش
    عزیزان من ولا تنکحوا ازواجه من بعده ابدا که قضیه نسبیت انیشتین نیست! که هرکدام یک معنی از آن بیرون میکشید!! واضح است یعنی بعد از مرگش با زنانش عروسی نکنید! آخر چرا چپ و راست میروید
    اخر چرا باید یکی معنی کند تا وقت مرگش؟ عزیزان من مخاطب آیه مومنان هستند و مومنان مرگ ندارند این مرد بعدش مومن دیگر هست تا قیامت
    به کدام دلیل به کدام حساب؟ ربطش دادید که حکم آیه برای وقت زندگانی رسول الله است آخر مگر زن شوهر دار را کسی خواستگاری میکند؟
    لطفن همین را اگر میشود برادر بسیار عزیز مسلم و دیگران پاسخ بگویند
    زیرا تا شما قواعد زبان عربی را قبول نکنید بحث ناممکن است
    پس از همینجا شروع میکنیم با تشکر

    پاسخحذف
  71. أمة الله۱۱/۰۵/۱۳۸۹

    سلام و برکت الله بر شما سایه ی عزیز

    باور کنید در اینجا من می بینم شما هم سعی دارید قرآنی باشید و لاغیر!

    برای اینکه با دقت بیشتر بر سخنان تنزیل دلیل خوبی تقدیم داشتید.

    باز هم صبر میکنم تا نتیجه ی این بحث را بهتر جمع بندی کنم.

    با تشکر فراون.

    پاسخحذف
  72. به مطلبی از برادر گرامی منصور دعوت هستید.

    در کنار مطلبشان به گفتگو ادامه خواهیم داد.

    پاسخحذف
  73. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ، سلام علیکم

    برادر گرامی سایه عزیز،معلوم است که نمیتوان از زن شوهردار خواستگاری کرد!!!سخن من این بود که با زنانی که رسول الله طلاق داده،به میل خودش یا به خواست زن،تا زمان حیات رسول الله کسی ازدواج نکند.موفق باشید.

    پاسخحذف
  74. مسلم عزیز سلام بر تو
    جواب را در زیر آخرین پست ببینید همواره خواهان خیر و خوبی برای شماهستم

    پاسخحذف

و الهکم اله واحد، لا اله الا هو الرحمان الرحیم